Hoppa till huvudinnehåll

Familj

Buu-klubben
Yle Watt

Så får vi barnen att sova gott

Från 2015
Uppdaterad 31.01.2015 10:54.
baby
Bild: EPA / Tibor Illyes

Utevistelse på dagen, tydliga rutiner, mörker på natten och att få sova bredvid föräldrarna får småbarnen i Svenskfinland att sova bättre på natten. Vissa hävdar att man bara måste stå ut med att småbarn inte sover så bra. Familjeliv bad om publikens bästa sömntips för småbarn, här ett urval:

På dagen är det att ha barnet ute! På natten...tja, där väntar jag på tips från er, om vi säger så.

Mörker! Bra gardiner och skärmar om man bor smått.

Rutiner, speciellt kvällsrutinerna.

Sov alla i samma säng! En baby ska inte sova för sig själv, naturen har tänkt att babyn ska vara nära mamma dygnet runt!

Vår baby vaknade tolv gånger per natt. Först i sjukhusets sömnskola lärde hon sig sova ordentligt. Det gick på två dygn.

Kanske också ta ner förväntningarna, särskilt när det gäller barn under ett år.

Kolla att de inte har förstorade nästonsiller! Våra pojkar vaknade hela tiden pga det (hjärnan får inte tillräckligt med syre och väcker en) men blev opererade vid två och ett halvt och började sova fint!

Mycket ute och tydliga rutiner. Ifall våra kvällsrutiner kastar 30 min har vi kaos, men om vår 2,5 åring ligger i sin säng kl 20 så funkar kvällsnattningen fint .

Mörkläggningsgardiner har fungerat hos oss. Sedan är ju barn så otroligt olika då det gäller sovandet. Vårt första barn sov sin första hela natt vid fyra års ålder, medan det andra barnet gjorde det vid sex veckor.

Sänk förväntningarna på både föräldrar och barn! Barn sover i kortare cykler än vuxna. Vi sov 5 pers och en katt i dubbelsängen förra natten. Ibland får man ge lite efter om alla ska få sova tryggt och skönt.

Stor säng där hela familjen får sova om inte egna sängen går! Så har vi gjort och en dag bad de sig själva till sin egen säng! Har alltid sovit gott! Även om vi gått emot normen och alla böcker.

Ordentligt med käk på kvällen, sval och frisk luft i sovrummet och mörkläggningsgardiner året runt.

För små barn är sömn oftast väldigt naturligt då ingen hunnit problematisera det. Föräldrar borde undervisas i betydelse av sömn och återhämtning på samma sätt som angående kost och motion. Det är nämligen inte bara kvantiteten utan uttryckligen kvaliteten (bla. sömnens och sömncyklarnas struktur) som är avgörande med tanke på ork, välmående, inlärning o tom. psykisk hälsa. Ofta stöter man på konstiga nedärvda (?) trossatser om hur barnet förväntas prestera sin sömn, men i dagens läge är det också allt vanligare att använda sig av moderna babymonitors (i stil med www.beddit.com) för att kunna bättre förstå o läsa sig in på också barnens sömn.

Mörkt i rummet. Mörka gardiner så dom inte vaknar genast på morgonen. Och förstås att låta barnen sova tillräckligt. Tolv timmar per natt är normalt för en sex- sjuåring.
Den mindre brukar vi bara lägga i sin säng och säga tutituti åt. Den större får en godnattsaga och sen gonatt. Båda sover i mörka rum och vaknar sen 7-8 tiden. Inga tricks har behövts hittills.

Läs också: Bättre sömn med strikta rutiner
Hör mer om småbarns sömn i Familjeliv i Radio Vega 31.1.2015 kl. 9:03 och 2.2 kl.11:03

Mer om ämnet på Yle Arenan