Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

SKAL vill ha vinterdäckstvång för tungtrafiken

Från 2015
Däck i snöyra.
Bild: YLE/ Tiina Grönroos

Trafiksäkerheten skulle förbättras om också långtradare förutsattes använda vinterdäck. Det anser intressebevakningsföreningen Finlands Transport och Logistik SKAL .

Med en förordning om vinterdäck för tungtrafiken vill man främst komma åt utländska långtradare som kör med alltför utslitna däck.

SKAL föreslår att ett krav på ett mönsterdjup på fem millimeter vintertid tas ibruk. För tillfället krävs ett mönsterdjup på 1,6 millimeter.

Ordförande Teppo Mikkola anser att drivhjulen dessutom borde vara grovmönstrade. Enligt Mikkola är det främst utländska fordon som orsakar problem då deras däck inte är anpassade till det finländska vinterföret.

- Mönsterdjupen på de finländska fordonens däck är i regel i sin ordning. Vi vill ha samma regel för alla gällande vinterdäcken.

För tillfället finns det inga speciella krav på lastbilars däck under vintersäsongen. SKAL har framfört sin åsikt i frågan till bland annat Kommunikationsministeriet och trafiksäkerhetsverket Trafi. Mikkola tycker det är konstigt att ärendet inte framskridit.

- Anser beslutfattarna att det här skulle begränsa rörelsefriheten och att säkerheten inte är huvudsaken? undrar Mikkola.

I Sverige och Norge måste tunga fordon ha vinterdäck. Alla bötfälls enligt samma regler och enligt Mikkola är också övervakningen effektivare.

Av Petra Ristola/Yle Turku