Glimtar ur Svenska Teaterns moderna historia

Svenska Teatern har haft turbulenta år. Här följer vi Svenska Teaterns från 1987 till 2012. Från de första tankarna på en finsk publik genom många chefer och hajpade produktioner till kontraktet med Benny Andersson och Björn Ulvaeus och Kristina från Duvemåla.
Vad skall en nationalteater som Svenska Teatern spela? Hur får man ekonomin att gå ihop. Vad gillar personalen sin chef? Det är mycket som står på spel på den stora finlandssvenska scenen. Men grundfrågorna är ändå vad man visar, hur skådespelarna mår och om publiken får det de vill ha/inte vet att de vill ha.
Carl Öhman var chef på Svenska Teatern från 1963 till 1982, han efterträddes av Jack Witikka (1982-1987). Sedan blev Georg Dolivo chef. Storsuccén Härlig är jorden hade premiär då. Svenska Teaterns personal var inte odelat nöjd med den nya stilen, men utomstående satsningar och repertoarer.
Man satte stor tilltro till den nya chefen Lars Svedberg som tillträdde 1996. Under hans tid sattes den dyraste produktionen Hype upp, men också Lulu med stjärnan Irina Björklund.
Johan Storgård efterträdde Svedberg 2002 och det blev en tid av stora satsningar, ungdomsmusikalen PlayMe och Grottmannen, en verklig långkörare.
2009 skrev man på ett kontrakt med Benny Andersson och Björn Ulvaeus om deras stora musikal Kristina från Duvemåla. Samtidigt gjordes en enorm renovering. Men skall man sätta upp stora publikmagneter eller intressant experimentell teater?


















