Hoppa till huvudinnehåll

Samhälle

Mediekriget rasar

Från 2015
Uppdaterad 06.02.2015 18:18.
Värilähetykset. Testaus. Televisiovastaanottimien vierssä Otto Mikkelä.
Bild: Yle/Erkki Suonio

De kommersiella medierna har gått till frän attack mot Yle. De hävdar att Yle kväver alla andra aktörer på mediefältet. Efter Obs sändning på torsdag kväll svarade Yle-cheferna Gunilla Ohls och Marit af Björkesten på publikens frågor, chatten kan du läsa här.

Debatten om vad Yle ska göra, eller låta bli att göra har blossat upp igen. Nu är det Helsingin Sanomats nye chefredaktör Kaius Niemi som är anstiftaren.

Han anklagar i sin ledare Yle för att vilja bli det ledande mediet inte bara i alla strutar (Radio, TV, internet), utan också alla åldersklasser. Enligt Niemi leder det här till att de kommersiella medierna, (t.ex. Helsingin Sanomat, HBL eller tv-kanalen MTV3), inte lönar sej mer.

Det skulle i sin tur leda till att de blir beroende av Yle, vilket resulterar i att gränsen mellan Yle och de kommersiella medierna suddas ut.

Det här vill inte Yle-chefen Atte Jääskeläinen svälja otuggat. Han svarar att de kommersiella medierna själva konkurrerar ut varandra, bara för att skylla på Yle när ekonomin sviktar. Enligt Jääskeläinen försöker Yle inte alls vara störst på alla plan, man vill bara vara relevant för alla. Han hänvisar också till att Yle frågat läsare varför de inte vill betala för innehåll på nätet. Endast två procent av de som inte vill betala säger att det beror på att Yle:s innehåll är gratis. Tjugosex procent säger att det är för att tidningarna själva bjuder ut gratis material.

Debatten kommer inte att ta slut här. Om en dryg månad kommer MTV3 att visa dokumentären "Ylen suuri tehtävä" (Yles stora uppdrag). Den görs på uppdrag av en gemensam front: De stora dagstidningarna och mediabolagen tillsammans med sin intresseorganisation, Mediernas centralförbund.

Också Obs debatt tar upp Yles roll i samhället. På torsdag deltar Barbro Teir från KSF-media, dokumentärproducenten Michael Franck, medieforskaren Lars Lundsten och strategidirektören på Yle, Gunilla Ohls. Efter debatten kan du på vår chatt fråga om Yle. Gunilla Ohls och Marit af Björkesten svarar.

"Den gemensamma fienden är internetjättarna"
Vad tycker du. Vill du ha full service av Yle på TV, radio och internet? Eller borde Yle dra sej undan om de andra medierna inte är konkurrenskraftiga? Vad ska Yle absolut satsa på?

Läs också:
Chatten med Yles chefer

Mer om ämnet på Yle Arenan