Modet tvingar oss att köpa!

Är produkt och lycka synonymer, undrar redaktör Marianne Andersson. Formgivare Kaj Franck och flera andra får svara på hennes konsumtionskritiska frågor.
Hur styr marknaden oss konsumenter med ny form, möbler och kläder? Vi får träffa formgivare Kaj Franck och Lena Rewell, koncernchef Åke Tjeder och direktör Kalle Anttila. De talar om form och vinst. Men mest av allt får vi höra analyser av marknad och försäljning.
Bakom illusionerna ligger en värld av pengar, berättar Marianne Andersson. Värderingarna tvingar oss att köpa, allt kan köpas eller rättare sagt säljas. Genom ett estetiserande av produkterna har vi manipulerats att glömma bort att ifrågasätta formgivningen. Produkterna föråldras inom loppet av 4-5 år trots att de funktionellt sett är fullt dugliga. Men de motsvarar inte längre modets krav, dvs producenternas krav på ökad konsumtion. Vi tvingas konsumera för att garantera producenternas vinst, berättar hon vidare.
Konklusionen är att vår miljö är det klassbundna samhällets. Våra förluster är någon annans vinst. Marianne Andersson säger: eftersom vi lever i en politisk demokrati, borde vi också kräva ekonomisk demokrati.
Vad vi inte får höra är de manipulerade och aningslösa konsumenterna själva.