Hoppa till huvudinnehåll

Arkivet

Spikmattan som botar

Uppdaterad 21.01.2016 18:27.

Spikmattan kom och slog igenom rekordsnabbt i Finland och var en populär julklapp 2009. I Strömsö bekantade man sig med spikmattan redan ett år tidigare.

Indiska fakirer är kanske det första man tänker på när man hör ordet spikmatta. Spikmattor har funnits i flera tusen år och de användes förr av yogier för meditation.

Men i dag är det inte särskilt överraskande att hitta en spikmatta i ett finländskt hem. Allt fler använder en moderniserad spikmatta som självhjälp mot bland annat sömn- och stressproblem. En spikmatta har över 6000 vassa piggar och när de pressas mot någon del av kroppen ökar blodcirkulationen och syreupptagningen.

Reflexologen och zonterapeuten Katarina Byström besöker Strömsö 2008 för att visa Elin hur en spikmatta fungerar. Det finns olika sätt att använda spikmattan. Elin har testat att ligga på rygg, sitta, stå och lägga kinden mot spikmattan. Först kan det kännas väldigt smärtsamt att ligga på mattan, men efter ett tag slappnar kroppen av och man känner hur värmen strömmar till ryggen. Olika personer kan reagera olika på mattan. En del blir trötta medan andra får frossa eller hungerkänslor.

Grundpositionen är att ligga på rygg på mattan. Det stimulerar akupressurpunkterna på ryggen och är bra mot olika sorters ryggproblem. Den som är mera van kan ligga på mage på mattan. Det ökar förbränningen och löser spänningar i diafragman.

Att sitta på mattan löser spänningarna i sätet och ländryggen. Det kan också hjälpa mot ischias. Har man spänningar i nacken, käken och ansiktet kan man lägga ansiktet mot spikmattan.

I början kan man ligga 10 minuter på rygg på mattan, men när man blir mer van kan man förlänga tiden. Har man hjärtproblem eller äter blodförtunnande mediciner ska man vara försiktig, men i övrigt kan vem som helst använda spikmattan.

Text: Strömsö och Ida Fellman