Hoppa till huvudinnehåll

Arkivet

Sista rutten med s/s Bore

Uppdaterad 22.12.2015 18:30.

1976 lade Silja Line ner rutten mellan Åbo och Skeppsbron i Stockholm som trafikerades med fartyget s/s Bore. Det innebar slutet på en 78-årig epok av ångfartyg och bilfärjorna tog över.

Redaktör Lasse Nybom har följt med på den sista rutten. Han intervjuar kaptenen, styrmän, kallskänkor och barmästare.

Kaptenen talar om Bores historia. Maskinmästare berättar anekdoter om sjögång, olyckstillbud och skillnaderna mellan förstaklass- och tredjeklasspassagerarna. De som reste i tredje klass kunde inte äta i restaurangen, utan hade sina små smörgåspaket med sig.

Dessutom får vi höra passagerarna som tar för sig av den lyxiga sista måltiden med avkyld snaps i samovar. Det är bara att vrida på kranen.

Alla kommer att sakna den fina "Kungslinjen" med Bore. De stora nya bilfärjorna som Viking och Silja Line kommer att fortsätta med är opersonliga och fula, tycker man.

Från rederiets sida tycker man romantiseringen av s/s Bore är överdriven. Kostnadstrycket och biltrafiken gör att Bore inte längre är lönsam.

Efter den sista rutten skall s/s Bore bli liggande i Aura å och vänta på en köpare.

Redaktör Barita Rosenström intervjuar Silja Lines VD Harry Österberg, Margit Hammarström på resebyrån, servitör Karl-Gunnar Stenström och kapten Helge Österberg om sina känslor inför denna sista Bore-resa och om om ångbåtstrafiken till Sverige.

Text: Ida Fellman

Intervjuer och minnen inför s/s Bores sista resa
Intervjuer och minnen inför s/s Bores sista resa - Spela upp på Arenan

Läs också