Hoppa till huvudinnehåll

Arkivet

Kan vi lita på vår tv-reparatör?

Från 2013
Uppdaterad 04.11.2021 12:06.
Konsumentupplysning om tv-reparationer - Spela upp på Arenan

Vad gör ni en kväll om det blir fel på er tv-apparat? Hur skall vi kunna lita på våra yrkesmäns skicklighet och ärlighet?

Ulla Gyllenbergs team har gjort en liten undersökning i formen av stickprov på tv-reparation. Det grövsta Ulla Gyllenebrg har hört om är en räkning på 300 mark, 16 arbetstimmar för putsning av en kanalväljare.

Tv-scriptans televisionsmottagare fick ett fel. Så valdes på måfå ut sex firmor. Hur blev resultatet och hur mycket fick man betalar. Vi får se räkningarna och följa med den spännande undersökningen.

Ulla Gyllenberg gjorde också en intervjurond och intervjuar reparatörerna om timlön, transportkostnader och reservdelars pris.

Ingenjör Harry Nevalainen, som representerar Rundradions rådgivningsavdelning, diskuterar med Ulla Gyllenberg hur man blir medlem i Radio- och tvserviceförbundet.

Hur kan man klaga om den service man fått är dålig eller allt för dyr? Harry Nevalainen och Ulla Gylleneberg ger råd.

Mer om ämnet på Yle Arenan