Den farliga reklamen

De etiska aspekterna i reklam har diskuterats länge. Framförallt barn och ungdomar kan lätt påverkas av reklam då de saknar förmåga att reflektera över innehållet. Så var det också på 1970-talet.
Reklam har funnits i olika former sedan tidernas begynnelse. Reklamens syfte är att skapa och sprida information som i första hand strävar efter att ändra på människornas konsumtionsbeteende. I dessa reklamkritiska program från 1970 går man till botten med den farliga reklamen.
Ulla Gyllenberg diskuterar med ungdomar om reklam och om vilka löften reklamen ger och håller. Ungdomarna vet att reklamen överdriver och ljuger, men man påverkas ändå. Vad kamraterna säger har dock också stor betydelse.
Det är bara hemskt vackra och halvnakna människor i dyra simppare
Några reklamkritiska ungdomar har fått analyser reklamer ordentligt. Som att "tvål löddrar rikligare och fortare, rikligare och fortare än vadå?" och "Man är hemskt ful och luktar illa före man har använt den varan".

I Ywe Jalanders Ugglans sång, vakna konsument får vi höra bland annat vad en liten pojke, Marek, och hans föräldrar anser om reklam. Barn uppfattar inte reklam som reklam, utan som något skojigt som händer, barn förstår inte avsikten bakom det hela, säger Mareks mamma och pappa.
”Barn reflekterar inte alls över reklamen utan de hör bara ett varunamn som kommer gång efter gång”
.Vi får också höra vad en reklamövervakare har att säga. Vissa reklamer får inte visas i samband med barnprogram, sådana är till exempel läkemedels- och tobaksreklamer. ”Men man kan förstås fråga sig vad ett barnprogram egentligen är”, fortsätter han.
I Finland har reglerna för reklam blivit striktare under åren. Nuförtiden får man till exempel inte göra reklam för tobaksvaror eller starka alkoholdrycker. De flesta finländare utsätts ändå för någon form av reklam dagligen. Man kan göra både medvetna och omedvetna beslut till exempel då man väljer sitt tvättmedel.

Säg oss uppriktigt. Ett program om reklambranschen
Och hur är det att vara reklammakare? Lyssna på vad Ole Stoltzenberg har att berätta.