Råd till bilister i vintertrafik
Vintern innebär förargelse för alla bilister, menar Bo Eklöv. Här ger han dock råd hur man kan köra iväg en snöig och kall vintermorgon.

Kåseri om hur det är att ha bil på vintern
En bilist med bilen stående på gatan har svårt att hitta något muntert i snön. Först behöver man hacka och spade för att få fram bilen. Sedan blir det ett projekt att ta sig in i bilen.
Bo Eklöv ger rådet då det gäller igenfrysta lås att smörja dem före vintern; men om man inte har gjort det behöver man de moderna specialoljorna som finns för billås. Man bör inte ta tunn symaskinsolja, den fryser. Dörrlister skall behandlas med talk och glycerin.
Efter att man fått upp dörren bör man tänka på sin egen hälsa och inte genast sätta sig på det iskalla förarsätet. Ett enkelt knep är en tjock dagstidning på sitsen.
Sedan kommer det största problemet - hur få bilen att starta. Oljan har stelnat, orenheterna i motorn har stelnat och ackumulatorn fungerar inte i kylan. Parkera helst i en nedförsbacke så att startmotorn inte ansträngs. Bo Eklöv tycker att man skall ha en låg tomgång på 1-2 minuter.
Kylargardin och ett vintertermostat ger full glädje åt bilens värmeapparat.
Vad beträffar vinterringar är man oense om huruvida de är bra eller ej. Vissa menar att riktigt utslitna sommarringar är de bästa vid halka. Bo Eklöv rekommenderar vinterringar, men påpekar att inga ringar ger ett sådant fäste som ringar på sommaren.
Text: Ida Fellman