Hoppa till huvudinnehåll

Arkivet

Dopningsnyheter och FNB 1998

Publicerad 27.10.2010 13:00. Uppdaterad 27.10.2015 10:48.

I samband med OS i Nagano år 1998 publicerade Finska Notisbyrån dopningsnyheter som ledde till en rättegång.

Informationsruta

HUOM: Valitettavasti klippi 1 on sopimusehtojemme johdosta katseltavissa vain Suomessa ja suomalaisten palvelimien kautta.

OBS: På grund av våra kontraktsvillkor är det första klippet tyvärr endast tillgängligt i Finland och via finska servrar.

NOTE: Due to the terms of our agreements the first videoclip is unfortunately only available in Finland and via Finnish servers.

Finska Notisbyrån publicerade i januari nyheter om att Finlands skidförbund varit deltaktig i en dopningshärva. Skidåkare Jari Räsänen skulle enligt nyheten ha använt tillväxthormon.

Nyheten ledde till en rättegång. FNB:s reporter och chefredaktör dömdes till böter för ärekränkning. FNB måste också betala betydande ersättning till skidförbundets ledning.

Efter skandalen i Lahtis 2001 var det många som funderade om FNB hade haft rätt i samband med sina källor vid dopningsnyheterna.

Polis och åklagare har utrett huruvida flera av skidförbundets ledare i tiderna kommit med falska uttalanden och om de ljög i rätten då FNB-fallet avgjordes. I så fall har de också lyckats få ersättning på felaktiga grunder.

Utredningen inleddes efter att den förre chefstränaren Kari-Pekka Kyrö hade avslöjat att dopning då var utbrett och allmänt känt inom finsk längdskidåkning.

Riksåklagaren beslutade att frågan skulle utredas i oktober 2010.

Text: svenska.yle.fi och Ida Fellman

Läs också