Hoppa till huvudinnehåll

Arkivet

Socialistisk nakenhet mot kommersiell propaganda

Från 2013
Uppdaterad 07.04.2017 14:56.
Föreställningen Pris med Narrenverkstaden och efterföljande diskussion - Spela upp på Arenan

Teatergruppen Narrenverkstaden framför en pjäs som bygger på texter av Sonja Åkesson. För att få folk att reagera klär skådespelarna av sig på scen. Carl Mesterton initierar en diskussion med skådespelarna och studiopubliken, om konsumtion, reklam och nakenhet.

I Studio 2 på Rundradion, Fredriksberg samlas ett gäng för att se på politisk teater. Narren-Verkstaden som spelar pjäsen är en politisk teater som vill visa på ett socialistiskt alternativ i vår förljugna värld. Föreställning Pris bygger på texter av Sonja Åkesson som till 99,9 % är hämtade ur reakataloger och veckotidningar.

Vi ser ett kort utdrag ur pjäsen, men främst följer vi med diskussionen efteråt. Studiopubliken diskuterar med skådespelarna om föreställningen, formen och nakenheten där. Veckotidningarna reagerade över nakenheten, främst för att skådespelarna var så fula berättar regissör Bibi Lundin. Fula personer borde inte få visa sig nakna.

Publiken blir generad och provocerad, men ingen täcks medge att man inte vill se nakenheten. I publiken hörs röster som gillar kritiken mot reklamen reklamen måste behandlas som en narkos och konsumenterna är konsumentnarkomaner. De nakna kropparna ses som naturliga, men som pjäs är föreställningen för diffus.

Ulla Gyllenberg, som först undrade om pjäsen kanske var något för högkulturell. Men eftersom hon sysslat mycket med konsumentupplysning är hon glad och ivrig över den diskussion som väcks. Gyllenberg är t.om. avundsjuk, när hon gör konsumentupplysning blir det bara tråkigt. Kanske hon borde ta av sig blusen?

Läs också