Hoppa till huvudinnehåll

Samhälle

Företagare förbannad på dålig postservice

Från 2015
Uppdaterad 15.12.2015 10:16.
David Strömbäck sitter vid skrivbord bläddrar i katalog
Bild: Yle/Louise Bergman

Småföretagare börjar få nog av hur de blir behandlade av posten. En av dem är David Strömbäck i Närpes, som har ett hatkärleksförhållande till posten. Posten är livsviktig för hans företag, men han börjar bli trött på de ständiga prishöjningarna i kombination med usel kundservice.

- Om jag skötte mitt företag som posten gör skulle företaget gå i konkurs på tre dagar, säger Strömbäck. Han tycker att posten måste skärpa sig.

David Strömbäck har sålt stödstumpor och andra ergonomiska produkter i snart 25 år. Närmare en femtedel av företagets omsättning kommer från webbförsäljningen. Det är också i försäljningen direkt till kunderna som problem uppstår. Posten ska meddela kunderna att de har ett paket att hämta. Enligt David är det ett system som inte fungerar.

knäskydd och stödstrumpor på hylla i butik
Bildtext David Strömbäck postar bland annat stödstrumpor
Bild: Yle/Louise Bergman

- Paket som inte hämtas ut skickar posten tillbaka till oss. Men samtidigt ringer kunden och frågar var paketet dröjer. När vi säger att vi fått tillbaka paketet säger kunden att de aldrig fått något meddelande från posten. Så då får vi skicka iväg paketet på nytt.

Opersonlig service

Personlig service är en viktig del av David Strömbäcks företagsidé. Han skulle gärna se att också posten använde sig av det.

- Posten har ingen personlig service. Deras intställning tycks vara att vi företagare ska vara nöjda att det finns en post, säger David.

Han har ringt till postens företagartelefon många gånger och som han beskriver upplevelsen låter den absurd. Kunden blir kopplad än hit och än dit. Att få svar på de frågor man har kräver både tid och tålamod. Det är inget man kan kalla kundservice, säger han.

- Som företagare har jag inte tid att sitta och vänta i telefon en hel förmiddag. Jag måste ju betjäna mina kunder.

För några år sedan var läget lite bättre. Då hade David Strömbäck en kontaktperson på posten i Vasa. Den personen kunde han ringa om det uppstod problem eller om han hade frågor. Kontaktpersonen informerade David om nyheter och kom också på besök till hans företag två gånger om året.

Butiken Naprarehab i Närpes utifrån
Bildtext David Strömbäcks affär i Närpes
Bild: Yle/Louise Bergman

- Det var första gången under alla dessa år som kund hos posten jag fick riktigt bra, personlig service. Men vad hände? Den här personen fick sluta. Jag fattar inte det här!

David försökte ringa till kontaktpersonens förman, för att få lite mer information. Men det visade sig vara lättare sagt än gjort Trots upprepade samtal har David fortfarande inte fått tala med förmannen.

- Skulle jag ge mina kunder en likadan service som den jag får av posten skulle jag gå i konkurs på tre dagar. Så illa är det, säger han.

Priserna bara stiger

En annan sak som Strömbäck retar upp sig på är portokostnaderna. Han minns inte att posten någonsin skulle ha sänkt portot, utan det är ständiga höjningar.

- De höjer portot på brev för att vi skickar färre brev, men samtidigt höjer de priset på paket för att det skickas allt fler paket i vårt land. Logiken håller inte.

David Strömbäck om postens priser - Spela upp på Arenan

Posten borde delas itu

David Strömbäck medger att posten har en svår sits. Dels ska de sköta samhällsservicen och se till att alla i Finland får sin post, oavsett boendeort. Dels ska de sköta företagens postservice och det borde ske på helt andra premisser.

- De borde dela upp posten i en samhällelig del, som hålls igång med skatter och som styrs politiskt. Den andra delen av posten skulle vara ett bolag som sköter om företagskunder på ett mera affärsmässigt sätt. Då skulle systemet fungera bättre, säger David Strömbäck.

Trots all kritik är David ändå mån om att bevara posten. Allt de gör är inte dåligt.

- Posten har en säker och heltäckande leverans. De når ut till alla i vårt land. Posten kommer hit till vårt lager och hämtar paket varje dag. De har också byggt upp systemet med spårningskod, så att det går att följa paketet på vägen till mottagaren. Det är jättebra, avslutar David Strömbäck.

Krångliga bränsletillägg - Spela upp på Arenan

Läs mer:
Posten-klarar-inte-egna-målsättningen

Posten-missbrukar-monopolställning

Företagare-kräver-battre-postservice-och-sänkt-porto

Företagare inte helt nöjda med postens service - Spela upp på Arenan

Mer om ämnet på Yle Arenan