Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Kolumn: Jag har för många nabbar i vinterdäcken

Från 2015
Uppdaterad 07.02.2015 14:57.
Tove Virta
Bildtext Tove Virta

Ibland gör regler mig förbryllad. Verkligt förbryllad. Jag har nu stött på ett problem som ännu är olöst och hur jag än gör så blir det galet.

Min lilla Peugeot gick inte genom besiktningen såsom den alltid gjort förut. Den är inte så gammal, årsmodellen är 2008 och dessutom är reparationerna gjorda enligt alla konstens regler.

Besiktningsmannen påpekade först att en lampa ovanför registerplåten var sönder och att den så kallade pisspojken inte hade något vatten, men det var inte orsaken. Problemet var att mina vinterdäck hade för många nabbar, eller för få, hur man nu ser det.

Dragit i handbromsen

- Har du någon som "dragit kässäri" med den här bilen? frågade Mannen Med Makt.

Jo, min gråblå pärla har råkat ut för det ibland, att Någon har dragit i handbromsen på halt underlag för att få lite extra snärt i svängarna. Min son har lånat mammas bil då och då vilket tydligen märktes genom att för många nabbar hade lossat från backdäcken.

- Det får inte skilja mer än 25 procent mellan bak- och framdäcken, meddelade Regelmannen som ansåg att framdäcken var i gott skick.

Jaha. Då var det väl så, plump i protokollet. Men jag påminde mig samtidigt om att besiktningen finns till för vår säkerhet på vägarna, för bilförarnas bästa.

Hur mycket kostar det?

Regelmännen hade väl ingen orsak att underkänna bara för att underkänna? Kvällen gick åt till att räkna ut vad kalaset skulle kosta och fundera ut vad som lönade sig.

Oj, många, många hundra euro för vinterdäck, jag hade förträngt hur dyrt det var! Tankarna gick samtidigt till alla räkningar för försäkringar, reparationer, skatter och bensin, jag kände mig lite lätt ruinerad.

Men här "på landet" har man oftast inte ett val att inte vara bilägare - man måste vara bilägare, så jag också.

Då jag svalt den ekonomiska förtreten kvarstod frågan om jag skulle skaffa samma vinter-kvalitetsdäck som funnits under bilen från det att jag köpte den eller om jag skulle skaffa en billigare variant?

Två däck i gott skick

Slutsatsen blev att eftersom två däck var i gott skick så kändes det både onödigt och miljöovänligt att byta ut alla fyra däck.

Sagt och gjort. Gubben tog sig tid att åka till de lokala däckhandlarna för att jämföra priser. Han kom förbryllad tillbaka.

- Om du nu köper två nya likadana kvalitetsdäck så går din bil inte genom besiktningen. Modellen har förnyats och nabbarnas antal skiljer sig då igen åt för mycket, de nya däcken har färre nabbar.

Köpboom

Personalen i däckbutiken hade skakat på huvudet och sagt att det rådde en köpboom just nu eftersom många andra, precis som jag, skulle ha nya däck till bilar som inte godkändes i besiktningen, av samma orsak som jag.

I Yle Nyheters inslag om besiktningens nya betygsättningssystem framkommer att man vid besiktningsstationen i Hangö är bekymrad över att man måste underkänna ett visst antal bilar. Det betyder att man kanske först underkänner för många på grund av små fel och sedan, då man underkänt tillräckligt måste blunda för andra fel, allt beroende på vilket märkes bil du har.

Vart har då bondförnuftet tagit vägen, frågar en av Hangös Män Med Makt alldeles berättigat. Har jag och min lilla loppa råkat ut för just detta nya regelverk?

Sommarbesiktning

Och hur är det med alla bilar som besiktas på sommaren, behöver de aldrig visa upp hur många nabbar de har? Orättvist? Ja.

Här står jag nu i dag och ska fatta ett beslut om framtiden för mina vinterdäck, men alla alternativ är dåliga. Ska jag köpa fyra nya vinterdäck, trots att två är i gott skick? Och slänga de gamla?

Eftersom fyra nya kvalitetsdäck är för dyra, ska jag då satsa på fyra billiga däck med betydligt sämre vägegenskaper och på det viset försämra trafiksäkerheten? Eller ska jag plocka ut nabbarna ur alla däck och förstöra två däck som är i gott skick eftersom Regelmannen ansåg att det är helt acceptabelt?

Nej, jag tror jag ska följa reglerna till punkt och pricka, be min son räkna antalet nabbar på alla däck och sedan plocka ut exakt så många som behövs. Inte mer, inte mindre.