Storm i ölglaset - Sipilä backar en aning
Måndagens stora samtalsämne i republiken Finland har varit Centerns förslag att späda ut mellanölet och förpassa starkare ölsorter till spritmonopolet Alko.
Partiet föreslår att butikerna skulle få sälja "tvåans öl", medan all öl som är starkare än 3,7 procent bara skulle få säljas på Alko.
Den här frågan har diskuterats flitigt på de sociala medierna, och förslaget har som väntat inte väckt särskilt mycket entusiasm bland finländarna.
Sipilä: Inte en så viktig sak
Centerns ordförande Juha Sipilä har försökt lugna ner debatten. I sin blogg skriver han på kvällskvisten att mellanölsfrågan ingalunda är Centerns viktigaste fråga under följande valperiod.
- Vi backar inte från målsättningen att minska de skador alkoholen ställer till med, men vi är redo att diskutera hur det här ska ske, skriver han.
Enligt Sipilä är ölfrågan typisk för finländsk, politisk diskussion - alla skjuter ner förslaget men ingen kan lägga fram något bättre, konstarerar Sipilä i bloggen.
Ett misstag, enligt politisk forskare
Markku Jokisipilä, politisk forskare vid Åbo Universitet tror att Centerns konkurrenter kommer att dra nytta av den spricka i fasaden som nu uppstått hos Centern. Enligt Jokisipilä verkar de centerpartister som i dag förklarat ölutspelet en aning skrämda av sin egen käckhet, som han uttryckte det i kvällens A-studio.
Han kallar ölförslaget för ett lite misstag för Centerns del.
- Det visar också hur farliga sådana här konkreta utspel kan vara.
Dumt, enligt bryggerierna
Bryggerierna reste ragg. Sinebrychoff förutspår att alkoholkonsumtionen till och med kunde öka om mellanölet förbjöds i butikerna. Konsumtionen av vin och starksprit skulle öka, menar bryggeriet.
Olvi säger likaså att alkoholkulturen skulle försämras genom ett förbud, och att spannmålsodlarnas ekonomiska situation skulle försämras.
Kan minska alkoholskador
På folkhälsohåll välkomnas förslaget. Alkoholforskaren Esa Österberg vid Institutet för hälsa och välfärd THL tror att Centerns förslag att späda ut mellanölet skulle få finländarna att minska sin alkoholförbrukning.
På det sättet skulle alkoholskadorna också minska, tror Österberg.
Han hänvisar till Sverige. Där försvagades mellanölet år 1977 till 3,5 procent, och starkare ölsorter började säljas endast på Systembolaget. Slutresultatet var att alkoholkonsumtionen gick ner med 12-15 procent.