Företagare kräver bättre postservice och sänkt porto

Kunder vill ha personlig service, det är en gammal sanning för de flesta företagare. Men hur ser den personliga servicen ut om kunden är småföretagare och företaget de köper service av är posten.
För att få svar på frågan kontaktade vi ett 15-tal småföretagare som använder sig av postens tjänster. Svaret vi fick var entydigt. Postens service kunde vara bättre.
- Jag blir bra bemött av personalen och mycket av postens service är bra. Men den svenska servicen fungerar inte, åtminstone inte om man ringer postens kundnummer för företagare. Det har gjort att jag inte ringer dit särskilt ofta, säger Linda Sjöblom.
Linda skickar epost istället, men får ofta vänta upp till en vecka på svar. Det är oacceptabelt, tycker hon.
Sjöblom säljer dam- och herrkläder både via webben och i butik i Karis. Varje månad postar hon ungefär 30 paket.
- Kunden betalar 5,90€ för frakt, men det täcker inte mina kostnader för att skicka paketet.
Sjöblom tycker att postens avgifter är för höga. Hon önskar att priserna någon gång kunde sänkas.
- Om jag kunde minska fraktkostnaderna kanske fler kunder skulle handla i min webbshop. Då skulle jag ju skicka fler paket med posten, säger Sjöblom.
Opersonliga posten
Många företagare vi pratat med anser att postens service är väldigt opersonlig. Så här berättar en kvinna som har ett näthandelsföretag.
- Jag började med ett litet webbföretag för ett par år sedan. Jag vet inte hur många gånger jag ringt posten för att försöka boka ett möte med någon som har hand om företagskunder. Men det verkar vara omöjligt, säger kvinnan.
De flesta av dem vi pratat med säger att de vill ha en egen kontaktperson. En person som de kan ringa och prata med om allt som har med företaget och posten att göra.
- Många småföretagare har bra koll på sin egen nätbutik. Men när det gäller posten vet man inte vad man kan kräva och vad man har rätt till. En kontaktperson kunde informera och hjälpa, säger Eva Ramstedt.
Eva driver tillsammans med sin man en webbutik från hemmet i Molpe. De säljer bland annat balanscyklar för barn. När det är högsäsong skickar de mellan 70 och 100 paket i veckan med posten.
- En egen kontaktperson kunde till exempel hjälpa till med att reda upp när något gått fel i leveransen, säger Eva.
Prispolitiken förvånar
Postens ständiga prishöjningar för brev och paket irriterar företagarna. Och de har svårt att förstå postens motiveringar till de höjda priserna.
- Posten höjer portot på både brev och paket då allt färre skickar brev och allt fler skickar paket. Det är ett konstigt sätt att resonera, säger en man som driver en webbutik.
Alla företagare vi pratat med hoppas på sänkt porto på både brev och paket. Det skulle gynna försäljningen, tror de.
En företagare i hantverksbranschen säger att han försöker undvika posten så långt som möjligt. Prispolitiken är en av orsakerna.
- Priserna är inte okej! Jag kan inte konkurrera med företag i till exempel Sverige, som kan skicka paket mycket billigare än jag. Varför skulle nån köpa mina grejer då de kan köpa billigare från någon annan?
Eva Ramstedt säger att det är en hel del människor i Sverige som vill köpa deras produkter, men hittills har de inte sålt utomlands.
- Det blir för dyrt, både för oss och för kunden, att skicka till Sverige. Men vi har diskuterat med ett företag som levererar till Sverige och förhoppningsvis kan vi komma överens om ett pris som gör det möjligt, säger Eva.
Läs mer:
Företagare-förbannad-på-dålig-postservice
Posten-klarar-inte-egna-målsättningen
Posten-missbrukar-monopolställning
