Extrafil lindrar trafikstockning på Busholmen
Långtradare, bussar, spårvagnar, fulla Tallinnturister och nu byggmaterialstransporten till tornhotellet gör infartsområdet till Busholmen till en mardröm för den nervösa trafikanten.
Det är inte bara hamnens trafikmängd som växer. Jag tror att vi ännu har det värsta framför oss.
― Jussi Malm
För att underlätta trafiksituationen bygger man nu en tillfällig extra körfil på Stillahavsgatan. Enligt Jussi Malm, utvecklingschef vid Helsingfors hamn, torde den bli klar inom två månader.
- Tills filen blir färdig dirigerar vi från hamnens sida om trafiken bort från Busholmen via Krusellbron till Gräsviken, berättar han.
Stökigt i flera år framöver
En ruggig måndagsmorgon i mars är situationen i hörnet av Stillahavsgatan och Medelhavsgatan ganska lugn. Några hundra meter längre bort, där Sandvikskajen möter Mechelingatan är situationen en helt annan. Området är en av stadens värsta flaskhalsar då det kommer till trafik.
Ska man tro Jussi Malm kommer situationen att bli etter värre i framtiden.
- Det är inte bara hamnens trafikmängd som växer. Helsingfors växer som stad och med det även trafiken. Jag tror att vi ännu har det värsta framför oss.
Många kockar i samma soppa
Till och med år 2008 var det Helsingfors hamn som bestämde över största delen av Busholmen. Under årens lopp har själva hamnområdet krympt.
Ur Malms perspektiv fungerar samarbetet mellan staden, hamnen och de rikliga byggprojekten ändå relativt smärtfritt.
- Busholmen har varit en byggplats sedan 2009. Inte är situationen lätt, men vi är vana vid det, säger Malm.
Korrigering 23.3.2015, 16.16: Rubriken ändrades från trafikförstoppning till trafikstockning. Artikelskribenten hade förstoppning i tankeflödet.