Erik Salvesen - romantiker med änglavakt

Jag har beundrat honom på avstånd i flera år. Erik Salvesen är en av Finlands mest stilfulla scenografer. När jag nu får träffa honom på Teatermuseet i Helsingfors, där han ställer ut sina scenografier i miniatyr uppfylls jag av hans stora själ.
Erik Salvesen har skapat scenografin till Måsen, som är aktuell på Universum i Helsingfors just nu. Han berättar för mig att till och med badmintonbollarna har äkta fjädrar. Det här är ett typexempel på hur han tänker.
Det skall vara äkta, ända in i minsta detalj. För Salvesen är visualiseringen allt.
Den ger atmosfär, djup och nya lager till en berättelse. Den är organisk, integrerad, associativ. Den förhöjer och fördjupar. - Ur Skenographia, Jan Nåls.
Erik Salvesens liv och verk beskrivs i den nya boken Skenographia. Den är rikt illustrerad med fotografier av flera Salvesenska skapelser.
Till mina favoritscener hör En Midsommarnattsdröm, Svenska Teatern 2012, där en eterisk kvinnofigur iklädd en vit, slipprig långklänning står bland spegelbeklädda pelare. En annan är La finta giardiniera, Svenska Teatern 2006, där en palatsinteriör från ett skimrande, sagolikt Venedig fyller scenen.
Scenografin till pjäsen Blue Room, Teater Viirus 2006, talar allra starkast till mig. Den kalkvita scenen med flera trappor, en avskuren gustaviansk stol, en vit häst och en venetiansk spegel i rokokostil formar sig till en dikt i mitt sinne. Det finns mycket symboler och en inre frid i hans scenografier. Han tar alltid i beaktande genius loci, platsens ande.
Skönheten räddade Salvesen
I den nya boken Skenographia finns ett helt kapitel som berättar om Erik Salvesens otrygga men inspirerande barndom. Jan Nåls har intevjuat scenografen och texten är djupt berörande. Salvesen växte bland annat upp på Bryssels gator och har tillbrinagt några nätter i en bil.
Hans historia präglas av svek och besvikelser, men också av stor livskraft och små underverk. - Ur Skenographia, Jan Nåls.
När jag intervjuar Erik Salvesen berättar han att han inte skulle sitta här framför mig utan änglavakt. Så svåra och farliga situationer har han hamnat i som ung. Det skapande fröet såddes i honom då han bodde i Bryssel och älskade att besöka gamla, övergivna hus.
- Ett söndrigt fönster, ett ord på en papperslapp, väckte min fantasi till liv.
All verklig konst strävar efter högre ideal, efter skönhet och harmoni. - Ur Skenographia, Erik Salvesen.
Erik Salvesen målar ljusblåa himlar i olja på duk, vid sidan av sina scenografier. Han är en mästare på att få in det gustavianska eller rokokon i moderna föreställningar. Jag är nyfiken på i vilken tidsålder han trivs bäst.
- 1800-talet är min tidsepok. Då hände så mycket nytt. Jag är nog en romantisk romantiker!

Skenographia-utställningen visas i Teatermuseet i Helsingfors till den 27 mars 2015.