Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

P-platserna vid Västmetron kan vara för få redan från början

Från 2015
Uppdaterad 03.05.2016 12:09.
Infotavla och höghus vid västmetrobygget i Ängskulla.
Bildtext Västmetrobygget i Ängskulla löper på för full rulle.

Vill du vara säker på att få en p-plats vid Västmetron så ska du starta klockan 06.00. Staden hoppas att Esboborna tar buss och cykel till sin egen metrostation.

Det finns misstankar om att parkeringsplatserna fylls upp redan klockan 6 på morgonen, så den som tar bilen till metron klockan 8 är kanske redan sent ute.

― Johanna Nyberg.

Många lösa trådar ska knytas ihop innan Västmetron kan köra igång på hösten 2016. Bland annat vållar anslutningsparkeringen i samband med metrostationerna huvudbry.

- Det finns misstankar om att parkeringsplatserna fylls upp redan klockan 6 på morgonen, så den som tar bilen till metron klockan 8 är kanske redan sent ute, säger trafikstyrningschef Johanna Nyberg på Esbo stad.

Guidande skyltning

För att Esboborna inte slentrianmässigt bara ska köra förbi parkeringen och ta bilen hela vägen till jobbet kommer Esbo att satsa på gedigen infoskyltning.

Johanna Nyberg står framförämbetshuset i Esbo.
Bildtext Johanna Nyberg är trafikstyrningschef vid Esbo stad.

- Vid varje anslutningsparkering kommer det att finnas skyltning som visar hur många lediga platser det finns på parkeringen, säger Johanna Nyberg.

Byggnadsbaracker vid västmetrobygget i Ängskulla.
Bildtext Infarten till västmetrobygget i Ängskulla.

Vad händer om man jobbar i Mejlans eller Sockenbacka eller Böle? Ska man då först ta buss till metron, metro till stan och sedan ännu spårvagn? Nej då tror jag nog att man hellre tar egen bil.

― Fred Granberg

Stadens uttalade mål är ändå att invånarna ska ta sig till metrostationerna med antingen buss eller cykel i första hand.

- Bussfilerna kommer att i allt större utsträckning åtnjuta förkörsrätt i trafikljusen och att cykla är ju dessutom bra för hälsan, motiverar Nyberg.

Vanda får visa exempel

Den största olösta frågan är hur mycket det ska kosta att parkera vid metrostationen och hur betalningen ska ske. Trafikstyrningschef Johanna Nyberg blickar österut för inspiration.

- Det vi vet är att man ska betala med sitt resekort. Vi följer som bäst med hur Vanda tänker lösa frågan med anslutningsparkering i samband med Ringbanan som öppnar på sommaren.

En titt över staketet på västmetrobygget i Ängskulla.
Bildtext En titt bakom kulisserna på västmetrobygget i Ängskulla.

Själva priset och olika rabattgrupper är ännu oklart.

- Hur ska vi göra till exempel göra med grupper som åker kollektivtrafik gratis? Ska de också få använda anslutningstrafiken gratis?

Själv hoppas Nyberg på att frågorna har ett svar senast om ett år.

- Just nu jobbar vi för fullt med infoskyltarnas design. De måste vara klara snart för själva leveransen av skyltarna tar sex månader och innan dess ska upphandling och beslut fattas, säger Nyberg.

En stängd gata i Ängskulla.
Bildtext Just nu gäller det att ha tungan rätt i mun då man navigerar i Ängskullatrakten.

Planerade p-platser vid Västmetron

Kägeludden: Inte fastslaget, beror på hur tornhusplanerna utvecklas.
Otnäs: Inte fastslaget, tal om cirka 100 platser.
Hagalund: Cirka 400 platser.
Idrottsparken: Cirka 200 platser.
Ängskulla: Ursprungligen cirka 200 platser, nu åtminstone 80 platser fastslagna.
Mattby: Cirka 400 platser.

Källa: Esbo stad, Johanna Nyberg.

”Ängskullaborna hittar nog sin metrostation”

En Esbopolitiker som ofta varit kritisk till hela Västmetroprojektet är fullmäktigeledamoten Fred Granberg (SFP). Han tror ändå inte att mängden anslutningsparkeringsplatser kommer att vara ett problem.

Han ser inte att park and ride, det vill säga att man kombinerar egen bil och kollektivtrafik, kommer att bli så populärt i södra Esbo.

- De flesta som bor här runtomkring och jobbar inne i Helsingfors centrum tar nog redan nu bussen hela vägen, säger Granberg. Och de flesta av dem går redan till Västerleden för att ta bussen, så nog hittar de hit till Ängskulla station också.

Grävskopa utanför metrobygget i Ängskulla
Bildtext Grävskopan utanför västmetrobygget i Ängskulla.

Däremot poängterar han att tillväxten av arbetsplatser inte sker i Helsingfors centrum.

- Vad händer om man jobbar i Mejlans eller Sockenbacka eller Böle? Ska man då först ta buss till metron, metro till stan och sedan ännu spårvagn? Nej då tror jag nog att man hellre tar egen bil, spekulerar Granberg.

Fred Granberg (SFP)
Bildtext Fred Granberg (SFP).