Arctia Shipping siktar norrut
Strävan att utnyttja de finländska isbrytarna mera effektivt har sysselsatt operatören Arctic Shipping i många år. Redan i sommar kommer isbrytaren Otso att styra fören mot norr och assistera ett forskningsfartyg vid oljeletande i arktiska vatten.
- Det är ett viktigt steg. Det visar att det är möjligt att bygga om existerande isbrytare för en bredare användning. Vi räknar med att nyttjandegraden, som nu ligger kring 50 procent kan öka till 90 procent för Otso, säger Tom Ekegren som är operativ chef på Arctia Shipping.
"Handlar om miljoner"
Hur mycket ombyggnaden kostar, avslöjar man inte. Det handlar ändå om miljoner. Ekegren understryker ändå att man räknat ut att det blir en lönsam affär för Arctia Shipping.
- Det kommer att höja vår omsättning med flera miljoner, säger Ekegren utan att närmare gå in på summorna.
Arctia Shipping löste just inför påsk en personalkonflikt. En del av personalen gick i strejk efter meningsskiljaktigheter om nya arbetsavtal. Enligt Tom Ekegren var de åtta månader långa förhandlingarna om nya arktiska uppdraget inte en del av bråket. En del av besättningen är redan etablerad i arktiska förhållanden, då bolaget också tidigare assisterat vid prospekteringsuppdrag i norr.
Goda erfarenheter sedan tidigare
Fartyget Kontio byggdes tidigare om för att kunna assistera vid oljebekämpning – medan Fennica och Nordica haft uppdrag att hjälpa oljejätten Shell att leta oljefyndigheter i Alaska under somrarna.
Men vem som är uppdragsgivare åt Otso för att assistera vid oljeletandet, och på vilka vatten fartyget ska operera, är ännu hemligt.
Huruvida det nya avtalet kan bana väg för framtida möjligheter att utöka isbrytarnas användning sommartid är för tidigt att säga.
- Det måste finnas vettiga uppdrag och en beställare. Men det här visar att det är möjligt, säger Ekegren.