Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Får en restaurang se ut så här?

Från 2015
Uppdaterad 16.04.2015 06:47.
ostädad stol på hesburger borgå
Bildtext En upptagen plats
Bild: Antti Kunnari

Hesburgerrestaurangen i köpcentret Lundi i Borgå får hård kritik på sociala medier.

ostädade restaurangbord på Hesburger
Bildtext Kladdigt både på bordet och golvet.
Bild: Antti Kunnari

Borgåbon Antti Kunnari har fått tillräckligt av den ostädade restaurangen och säger på Facebook att han nu vill försöka få en ändring till stånd via sociala medier. En restaurang får väl inte se ut så här, ropar han ut med versaler på Facebook.

Kundernas fel?

ostädade restaurangbord på Hesburger
Bildtext Inte ledigt här heller.
Bild: Antti Kunnari

Han säger att han också försökt tala med personalen om problemet. Oftast har han bara fått oförskämdheter till svar eller konstateranden om att personalen inte hinner städa upp efter kunderna. Kunnari har fått höra, att det är kundernas fel att det är oordning i restaurangen.

I och för sig: Systemet på hamburgerrestaurangerna är ju det att kunden själv ska tömma bordet efter måltiden. Men om kunden inte har gjort det?

ostädade restaurangbord på Hesburger
Bildtext Inte någon trivsam restaurangmiljö precis.
Bild: Antti Kunnari

Kunnari har också fört saken på tal med de vakter vars uppgift det är att bibehålla ordningen på restaurangen under veckoslut. De föreslog att han själv skulle städa.

Det har Kunnari de facto gjort, eftersom han vägrade att äta sin lunch i en kladdig omgivning.

Kommenterar inte

När Yle Nyheter Östnyland ringer upp för att kolla med Hesburger-restaurangen hur det kommer sig att man inte håller restaurangen snygg och ren, säger chefen att han inte får uttala sig för media och hänvisar mig till den operativa direktören - Vesa Viitanen på Burger-In i Åbo.

Där kommer vi dessvärre inte längre än till telefonsvararen.

ostädade restaurangbord på Hesburger
Bildtext Inga lediga platser.
Bild: Antti Kunnari

Hälsoskyddet känner till

Vid Hälsoskyddet i Borgå är man medveten om problemen vid Hesburger i köpcentret Lundi.

Många har varit i kontakt med dem och per telefon uppmanat hälsoskyddet att ta sig en titt.

- Normalt gör vi två kontroller per år, men om det kommer förfrågningar och klagomål från allmänheten, så besöker vi förstås den aktuella restaurangen oftare och gör en anmärkning om situationen så kräver, säger stadsveterinär och hygieniker Seija Heikkinen vid Hälsoskyddet.

Hesburger i Borgå gör bättring efter kritikstorm