Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Kameran visar hur kunden tänker i butiken

Från 2015
Uppdaterad 28.04.2015 11:10.
Upplysta produkter i mataffären.
Bild: Lucas Dahlström/Yle

Handeln vill veta allt mer om oss. Informationen är betydelsefull i en tid då konkurrensen inom dagligvarubranschen hårdnar.

Statens tekniska forskningsinstitut VTT har hjälpt handeln och andra intressenter att uttveckla apparatur för exakt information om kunder och deras beteende under ett butiksbesök.

Det är fråga om rörelsedetektorer och kameror som registrerar ögonrörelser.

VTT har samarbetat med närhandelskedjan Suomen Lähikauppa (som står bakom Siwa och Valintatalo), dryckestillverkaren Sinebrychoff, den privata finländska väderlekstjänsten Foreca och Aalto-universitetet i ett projekt där man undersöker faktorer som påverkar konsumenters köpbeteende i butiksmiljö.

Bild: Yle

- Vi vill veta vad som fungerar och vad som inte gör det i våra butiker. Och genom att få butiksmiljön att fungera optimalt vill vi uppmuntra kunder att handla planenligt och inspirera folk att laga mat hemma, säger Satu Puumala som är marknadsföringschef på Suomen Lähikauppa.

- Konsumenternas konsumtionsvanor och preferenser ändras hela tiden och utbudet av varor växer och förändras. Sinebrychoff hör till dem som vill veta vad kunden letar efter i butiken och hur köpbeslutet kommer till så att vi får en win-win-situation, säger för sin del Kati Ijäs som är utvecklingschef på Sinebrychoff.

Blicken fastnar på vissa produkter, men vilka?

Forskaren Katri Grenman med ögonrörelsekamera
Bildtext VTT:s forskare Katri Grenman visar upp kameran som filmar ögonrörelser
Bild: Yle

Kundernas rörelsemönster och blickfokusering kartläggs med hjälp av kameror utvecklade för ändamålet. Man vill veta hur människor rör sig inne i butiken, var de stannar upp och vilka saker de fäster blicken på.

Handeln vill veta precis vilka lockbeten i butiken som påverkar kunderna samt få fram information om olika kundtyper.

- Exempelvis cider och long drink landar rätt ofta i kundvagnen av en impuls, men det samma gäller inte öl. Öl köper folk så som de planerat, säger Ijäs vid Sinebrychoff.

Men enligt Ijäs är finländarna måttfulla och eftertänksamma konsumenter.

- Vi utvecklar butiksmiljön eftersom det inte ligger i någons intresse att kunden inte hittar det han eller hon letar efter. Det att kunden köper över sitt eget behov verkar vara ett större problem i dryckesaffärerna i Estland, svarar Ijäs på frågan om det är ändamålsenligt att locka kunder att göra impulsköp.

Det kommer att finnas kartor för att kunderna ska kunna hitta rätt hylla.
Bild: Yle/Josefine Janhonen

Uppgifterna om kunden som kameran och rörelsedetektorn ger sammanställs med bland annat information om lokalvädret och faktiska uppköp för att få fram mer information om vad som inverkar på köpbeteendet.

Projektet pågår i en Siwabutik i Skomakarböle i april. De glasögonliknande kamerorna som registrerar ögonrörelser ges till frivilliga kunder i butiken, men djupkamerorna som registrerar människoflödet filmar alla. Människors ansikten går inte att identifiera på filmen.

Dessutom intervjuas butiksbesökare om deras upplevelser och intryck av butiksbesöket.

Vi lockas att köpa mer mat och dryck än vad vi behöver

Föreligger det någon konflikt med lockande placering av alkoholhaltiga drycker och Finlands alkoholpolitiska linjedragning?

Tomater i butik
Bild: Yle

- Nej. Det är tillåtet att göra reklam för drycker i butiker och restauranger, det är inte olagligt att marknadsföra drycker med välriktad reklam. Tävlingar i samband med alkoholhaltiga drycker är däremot förbjudna från och med årsskiftet, det är den enda saken som gäller marknadsföring som förändrats inne i butikerna, säger Ijäs.

Det finns många kända knep att tillgå för att påverka kundernas köpbeteende.

Ett av de viktigaste knepen är att göra butiken så lockande som möjligt - därför möts kunden av färggranna frukter och grönsaker genast vid ingången.

Andra viktiga knep är att spela på människors blodsocker och hunger - brödavdelningens dofter gör oss mer hungriga än vad vi egentligen är.

Placeringen av varor är också ekonomiskt betydelsefull; alldagligheterna mjölk och mjölkprodukter hittas längst in i affären för att kunder måste passera många frestelser på vägen.