Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Stormen har lagt sig – Österstjernan kan segla i lugna vatten

Irmeli Thomasson och Esko Päivinen på Österstjernan.
Bildtext Irmeli Thomasson och Esko Päivinen.

Kompromisser och teamwork håller Lovisaskutan Österstjernan på ytan. Det behövs, för skutan har en livlig sommar framför sig.

Skutan Österstjernan har vind i seglen. På sommaren har den redan nu flera resor inprickade, och allmänheten verkar vara intresserad av att åka med.

Österstjernan.

- Det kommer att bli en livlig sommar, det blir 13 seglatser för allmänheten. Många platser är redan bokade, men man kan också hyra båten med besättning för privata seglatser, berättar Irmeli Thomasson, styrman och Österstjernan r.f.:s sekreterare.

Inte alltid så bra stämning

Fartyg är känsliga för stormar i bokstavlig mening, men kring Österstjernan har det stormat även i bildlig bemärkelse. Mångåriga skepparen Esko Päivinen menar ändå att det nu är lugnt kring rodret.

- Stämningen är perfekt. Vi hade lite diskussioner om hur skutan ska skötas, de som tyckte annorlunda än vi har avgått. Det är ett gäng som vill jobba för Österstjernan som har fortsatt i god anda.

Päivinen förklarar att det fanns de som ville att skutan skulle hållas mer traditionell, men för att kunna ha passagerare i nuvarande utsträckning var det inte möjligt. Sjöfartsmyndigheterna ställer sina krav, och de kraven går inte ihop med hur en skuta byggdes förr.

Det gällde att fatta ett beslut, att kompromissa eller att inte kompromissa. Kompromisslösningen vann, vilket torde betyda att Österstjernan ska vara en rätt så säker och modern farkost, men med traditionell anda.

Hemligheten bakom fungerande skutresor

Den ursprungliga Österstjernan byggdes i början av 1800-talet i Jakobstad, varefter den sattes i frakt- och passagerartrafik mellan Lovisa och Stockholm.

Det fartyg som nu finns i Lovisa är av en helt annan, nästan 200 år nyare årsmodell. Den nuvarande Österstjernan är byggd mellan åren 2002 och 2006.

Det är inte särskilt lätt att hålla liv i en skuta som Österstjernan, men Päivinen kan berätta varför det fungerar.

- Hemligheten är frivilliga krafter. Då vi började hade vi bara en anställd, byggmästare Lasse Kiiski, allt annat gjordes på talko. Samma tradition fortsatte då vi började segla år 2007.

Det är inte bara det praktiska som måste hålla ihop för en fungerande verksamhet, det är också bra om viktiga kontakter är i skick.

- Österstjernan r.f. och stadens ledning har ett bra och fungerande förhållande. Jag tror nog att skutan betyder mycket för staden, säger Thomasson.

För Thomasson är det en själklarhet att delta i verksamheten.

- Jag har själv seglat mycket, jag är mycket intresserad av att segla. Det är nog visserligen helt annat att segla med den här än med egen båt.

Österstjernan.
Bildtext Österstjernan.

Över 600 liter linolja garanterar hållbarheten

Redan då skutan byggdes hade man alltid framtiden i tankarna. Som ett bevis på det såg man till att Österstjernan skulle hållas i gott skick långa tider framöver.

- När vi byggde så tänkte vi att det är bäst att förebygga röta, så vi behandlade hela skrovet med över 600 liter linjolja. Det har hållit, konstaterar Päivinen.

Framtiden finns fortfarande i tankarna varje dag. En alldeles speciell framtidsdröm lever bland besättningen, en seglats i den ursprungliga Österstjernans kölvatten, från Lovisa till Stockholm.

- Det är en resa som tar tre veckor. Vi har inte ännu haft tid med en sådan resa, men den tiden kommer ännu, slår Päivinen fast.