Ögonvittnet – grova brott, stora hemligheter

Vid ett sandtag i utkanten av norska Mysen sker fyra brutala mord och två 15-åriga killar ser något de inte borde ha sett. I rädsla för gärningsmannen beslutar sig ögonvittnena Philip och Henning för att hålla tyst. Men deras pakt drar dem snart in i fler farliga lögner.
Att Philips fostermamma, Helen, dessutom är polischef i lilla Mysen gör inte saken lättare. Snart visar det sig att morden har förgreningar djupt in i internationell kriminalitet och att mördaren är mycket professionell.
Så länge ögonvittnena är tysta verkar fallet förbli ouppklarat. Frågan är om det någonsin helt kan klaras upp. Alla inblandade vid morden i sandtaget bär på hemligheter; mördaren, ögonvittnena, offren och även polisen.
Krimvärlden var en tillfällighet
Bakom Ögonvitnet står norska manusförfattaren, regissören och serieskaparen Jarl Emsell Larsen. Med serien Svarta Pengar, Vita Lögner skapade han 2004 Nordic Noir innan begreppet ens var lanserat.
- Ibland när man skriver så börjar historien ta sina egna vägar. Vi vet inte vem mannen i bagageutrymmet är, och det visste inte jag heller när jag började skriva på manuset.
― Jarl Emsell Larsen
För norska magasinet Cinema berättar han bland annat att slumpen gjorde honom till krimförfattare och om processen med serien Ögonvittnet.
- Jag har aldrig varit speciellt intresserad av genren varken i bok- eller filmform. Men du kan berätta mycket om människan natur med utgångspunkt i krim. Det insåg jag i arbetet med Svarta Pengar, Vita Lögner där en människa med god moral försöker hjälpa en annan som ligger risigt till. I början gör han något moraliskt riktigt, men det bryter mot lagen och han blir så fånge i sitt eget spel.
- De sista tio åren har jag har jag arbetat med principen att inte konstruera så mycket i början. Jag vill hitta en situation som jag ser framför mig och sedan jobba med den som utgångspunkt. I Ögonvittnet var det scenen i sandtaget.
När Emsell Larsen inledde manusarbetet till serien fanns det inga ögonvittnen på plats i den inledande scenen. Bara en bil som kommer körande med en man i bakluckan som endera skall skrämmas eller avrättas. I bilen finns också en infiltratör från polisen som plötsligt befinner sig i en knepig situation.
- Ibland när man skriver så börjar historien ta sina egna vägar. Vi vet inte vem mannen i bagageutrymmet är, och det visste inte jag heller när jag började skriva på manuset.
I motsats till många andra serier får vi i Ögonvittnet genast i början se mördarens ansikte. Ett val som Emsell Larsen inte ser någon risk med.
- Vi bråkar lite med tittarna. Även om du ser personen så vet du ju inte vem han är. Först ligger han i bakluckan som ett offer och i nästa sekund avrättar han folk hänsynslöst. Senare ser du honom i en annan miljö i kostym, men vem är han?
En märklig ledtråd
När poliserna i serien kör DNA från mordplatsen mot listan över saknade personer dyker det bara upp ett namn – Zana, en femtonårig flicka som rymt från sin mamma i Göteborg. Ett märkligt spår. Men eftersom Zanas pappa är en känd ledare bland Oslos kriminella kan Helen, som leder utredningen, inte helt släppa tanken på ett samband mellan hennes försvinnande och morden.
Polisens trovärdighet står på spel samtidigt som både mördaren och ögonvittnena gör allt för att dölja sina spår. Nya lögner och avslöjanden gör att fallet får allt större uppmärksamhet. Utredningen snarare backar än går framåt och nya offer skördas i jakten på en lösning.
Orginaltetel: Øyevitne (Norge 2014)
Serien sändes första gången i Yle Fem 2015
6 avsnitt
30 dagar på Arenan
I rollerna: Axel Gehrken Bøyum, Odin Waage, Anneke von der Lippe, Per Kjerstad m.fl
Manus och regi: Jarl Emsell Larsen
Produktion: NRK