Veckans Sibbe: Sångerna är dramatik i miniatyr, säger Jorma Hynninen
Jean Sibelius sånger har alltid funnits på Jorma Hynninens repertoar. Men synen på dem har förändrats under åren.
Hynninen säger att allt det som han har upplevt, på operascenen och i privatlivet, har påverkat honom och hans uppfattning om musik. Då han som ung började sjunga Sibelius hade han nog ingen djupare uppfattning om tonspråket.
- Framförallt påverkar Sibelius sånger mig genom sina stora legatolinjer och det starkt strömmande uttrycket som vi sångare är så förtjusta i.
En symfoniker också i det lilla
Symfonikern Sibelius märks också i sättet att komponera sånger. De är ofta dramatiska helheter trots det lilla formatet, säger Hynninen.
På frågan om Sibelius är en liedtonsättare tycker Jorma Hynninen absolut att man kan räkna honom till de stora sångtonsättarna.
- Också på annat håll i världen är hans sånger uppskattade. Och många andra icke-finländska sångare har Sibelius på repertoaren.
Lätta att ta till sig
Sibelius komponerade inte mer än ett 80-tal sånger, men enligt Hynninen är det ändå rätt mycket med tanke på att en symfoniker av idag knappast alls skriver solosånger.
- Sibelius sånger är lätta att förstå, eller ta till sig, oberoende av var i världen man sjunger dem. Det är tack vare den dramatiska uppbyggnaden, den djupa känslokraften och den egenartade harmoniken.
Att inte övertolka
Naturligtvis har det en betydelse hur sångerna framförs, men för oss finländare är det på något sätt så tydligt och klart vad Sibelius avsåg, menar Hynninen. Sibelius varnade t.o.m. sin tids sångare för att tolka för mycket.
- Sibelius var före sin tid. Det finns sånger som garanterat var annorlunda, ta nu t.ex. ”På verandan vid havet” - en lite udda sång, eller ”Näcken” som är nästan atonal, eller ”Teodora”.
Jorma Hynninen är en av vårt lands mest kända barytonsångare genom tiderna. I dag är han 74 år och kan se tillbaka på en lång och mångsidig karriär. Han har varit konstnärlig ledare både för Nationaloperan och för operafestivalen i Nyslott och han var professor i sångkonst vid Sibelius-Akademin fram till år 2003. Under sin aktiva operakarriär sjöng han över 70 olika operaroller.