Nya Östis satsar på det ultralokala
En ultralokal papperstidning låter inte så trendigt. Men aktivisterna bakom Nya Östis är övertygade om att de sitter på ett framgångskoncept.
På Nya Östis presskonferens deltar många ungdomar. Gymnasieeleverna Bille Sirén, Emma-Lotta Orava och Alexander Eriksson medverkar i det första numret.
- Jag tycker det är synd att vi Lovisabor inte längre kan läsa små lokala nyheter i tidningen, och därför vill jag vara med och starta en ny tidning, säger 17-årige Alexander Eriksson.
Många andra Lovisabor har liksom Eriksson saknat sin lokaltidning. Sedan Lovisatidningen Östra Nyland slogs ihop med Borgåbladet och blev Östnyland upplever många att de inte längre har någon egen lokaltidning.
Emma-Lotta Orava och Bille Sirén medverkade i Östra Nyland som skribenter. Efter fusionen blev det slut med det - men nu har de en ny chans.
- Det är jätteroligt att igen ha en tidning att skriva i, säger Emma-Lotta Orava.
- Lokaltidningen är viktig för barn och unga, för det lokala är så konkret, säger Bille Sirén.
"Ett vinnande koncept"
Sirén tycker det är bra att Nya Östis ska vara en papperstidning.
- Trenden håller på att vända. Jag känner på mig att vi har nosat oss fram till ett vinnande koncept, säger han.
- Annonsörerna vill hellre annonsera i en papperstidning, för alla kunder är inte på Facebook, säger Orava.
Drivande kraft bakom den nya tidningen är Kim Wahlroos, tidigare chefredaktör för Östra Nyland.
- Som ni kan se är det inte bara en massa gamla pensionärer som står bakom projektet, säger han.
Inget betalt för pladder
Bland medarbetarna finns också professionella journalister och grafiker som klarar av att sköta redigering och ombrytning.
En del har förlorat sina tidigare jobb vid KSF Media i samband med omställningarna där. Några löner lovar Wahlroos inte sina medarbetare.
- Vi lovar ett arvode som blir bättre ju bättre det går för tidningen. Men vi har inte råd att betala för rökpauser och pladder, säger Wahlroos.
Det första numret utkommer den 28 april. Enligt Wahlroos har intresset för provnumret varit så stort bland annonsörerna att alla som ville inte ens rymdes med.