Alla hejar på varann på gympan
Eleverna får också leka och vara rätt barnsliga på skolgymnastiken i dag. Åtminstone verkar elever i Donnerska skolan i Karleby uppskatta att gympan är mångsidig och sällan blodigt allvar.
En ny lärare tycks också ha lyckats skapa en sund atmosfär. Alla hejar på varandra och ingen behöver skämmas om man misslyckas.
Samtidigt säger en del pojkar att systemet med att elever väljer lag finns kvar. De menar ändå att de inte längre bryr sig om de blir sist valda. De är vana med den behandlingen ändå sedan lågstadiet.
- Det är alltid några barn som blir valda sist. Det är helt okej, vi bryr oss inte, säger Niko Keiski, Robin Borg och Kevin Lillhonga.
#gillagympan
Yle Österbotten granskar gymnastikundervisningen. Hur upplever du gymnastikundervisningen i skolan? Varför finns det så många åsikter om gymnastiken? Hur borde undervisningen se ut?
Det här har vi gjort hittills:
- Tyck till om skolgymnastiken!
- Elevernas medverkan central i gymnastikundervisningen
- Alla hejar på varann på gympan
- Ådalens skola delar inte på flickor och pojkar
- Elever på rymmen är mera motiverade
- Akut brist på gympautrymmen i Korsholm
- Stora variationer i simundervisningen i Österbotten
- Privata krafter räddar simundervisningen
- "Alla ska tycka att gympan är rolig"
- Skev kroppsbild bland österbottniska ungdomar
De vet att egentligen får man inte längre dela in lag på det sättet på gympan. Men de gör det ändå.
- Det är okej. Man har blivit van redan i lågstadiet så det är ingen skillnad.
Samtidigt poängterar flera elever att det viktigaste inte är att vara bäst.
- Tanken med gympa är att man har roligt och tycker om att röra på sig, säger Samuel Frilund och Niko Sandberg.
- För mig räcker det att man försöker, säger William Grahn.
Läraren pushar flickorna
Nians flickor verkar vara extremt nöjda med sin nya lärare.
- Hon har fått mig att tycka om gympa. Vi har alltid olika grejer, hon peppar oss och vi måste gå utanför vår gräns och testa allt, säger Ida Wikström och Wilma Erkkilä.
Flickorna menar att lärarens sätt att både utmana dem och heja på dem får dem att göra nya saker.
- Jag har vunnit över mig själv. Hon har fått mig att göra saker jag inte vågat eller kunnat förr.
Och gympaläraren Annika Stenhäll-Lill säger att hon medvetet för söker få gympan att bli så rolig som möjligt. Eleverna ska inte nödvändigtvis ens märka att det är tungt och att de blir andfådda.
- Vi får njuta av att bara vara, eller att vi får springa av oss. Men sedan spelar vi helt på riktigt till exempel innebandy. Det är både allvar och skoj, säger flickorna.
Stenhäll-Lill anser att det är lärarens uppgift att dela upp eleverna i lag. Att eleverna väljer en medlem i taget är alltför utpekande.
Får vara barnsliga
Enligt flickorna uppmuntrar alla varandra på gympan. Ingen behöver skämmas om man inte lyckas.
- Det är roligt med lagsporter. Vi hejar så bra på varann. Man blir jätteglad av det, säger Nicolina Sarin.
Dessutom uppskattar flickorna att läraren använder lekar och många olika sorts metoder under gympan.
- Hon har en bra regel; vi är tillräckligt mogna för att kunna vara barnsliga. Så vi har ganska roliga lekar ibland, säger Bella Paasimäki.
Oona Finnilä tycker att gympa i Donnerska skolan är raka motsatsen till gympan i åk 1-6.
- För nu hejar alla på varann, och om någon gör fel bryr man sig inte. Man talar inte heller illa om någon bakom deras rygg.

Nior i Karleby uppskattar att gympan är mångsidig och lekfull
