Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Imperialismen som sprack

Från 2015
Uppdaterad 17.11.2015 10:51.
ur filmen Society av De Kristallklara
Bildtext De Kristallklaras film Society handlar om en värld efter att ledarskap och gränser suddats ut.
Bild: De Kristallklara

Vad händer efter att den värld vi känner till har kollapsat, efter att länder, strukturer och ideologier har splittrats? Hur ser livet efter en stor katastrof ut? Kulturredaktör Ida Henrikson drar paralleller mellan Vladimir Sorokins roman Tellurien och konstnärskollektivet De Kristallklaras film Society.

ben hellman
Bildtext Ben Hellman har översatt Vladimir Sorokins roman Tellurien till sevnska.
Bild: Yle/Ida Henrikson

Den ryske författaren Vladimir Sorokin beskrivs ofta som en profet, det är lätt att läsa in förutsägelser i hans böcker. Själv brukar han svara att han ogillar han den stämpeln. Han rör sig ändå hela tiden parallelt både i historien och i framtiden.

I romanen Tellurien målar han upp ett Ryssland med dystra framtidsutsikter. Han förutspår att den imperialistiska nojan kommer att sluta i förödelse.

- Han förutser en total katastrof. Allt rämnar i små bitar, säger docent och lektor i rysk litteratur Ben Hellman, som har översatt flera av Sorokins böcker till svenska.

Ja, en framtid där både strukturer och länder har splittrats upp.

Efter flera succéromaner som Blått Fett och Snöstormen, är Tellurien det första av Sorokins verk där denne ryska litteraturens enfant terrible breddar sitt perspektiv och också synar osäkerheten i hela Europa. Det Europa han beskriver har genomgått två krig och resultatet är en mängd små stater som försöker klara sig undan inbördeskrig och maktkamper.

- Religioner, geopolitiska drömmar, ideologier, utopier, allting har upplevt ett sammanbrott, förklarar Hellman. Nu ska man börja bygga upp något nytt.

ur filmen Society av De Kristallklara
Bildtext Verklighetsflykten blir en överlevnadsmetod både i De Kristallklaras flim Society och i Sorokins roman Telluien.
Bild: De Kristallklara

Verklighetsflykten som tröst

Samtidigt på finlandssvenskt håll är konstnärskollektivet De Kristallklara inne på väldigt liknande spår i och med sin nya film Society. Filmen, skriven av Henrik Heselius, Willehard Korander och Oscar Hagen, skildrar världen efter att de sociala strukturer vi känner till har rämnat. Efter en stor katastrof.

Det är en post-apokalyptisk tid där ledarskap och gränser har suddats ut. Vi får följa tre karaktärer som försöker hitta sina egna sätt att överleva – genom att bege sig på en inre resa, genom att utnyttja andra, eller genom att fly in i en virtuell värld.

Också i Sorokins Tellurien finns tanken om verklighetsflykten som ett centralt tema. Med hjälp av en spik av metallen Tellur som bankas in genom skallen i hjärnan, kan romanens figurer befrias och röra sig fritt i tid och rum.

Nästan i alla Sorokins verk förekommer (ofta påhittade) droger. Enligt Hellman symboliserar de en artificiell lycka, människans försök att undgå att leva i nuet och i de realiteter som råder. Men det är en villfarelse. Samtidigt är det just verklighetsflykten som ger stabilitet och hjälper människor att klara sig.

- Man måste ha drömmar, och i det här fallet hjälper drogen Tellur – tillfälligt, säger Hellman.

Förändingen börjar inifrån

De Kristallklaras film Society är, trots den djupa underliggande sorgen, en film fylld av hopp om en bättre värld. Om en förändring som börjar på individnivå. Det samma gäller romanen Tellurien, även om Vladimir Sorokins bild kanske inte är alldeles lika idealistisk/romantisk.

Då Sorokin indirekt kommenterar dagens Ryssland som har en ledare vars nycker styr hela landet, förstår vi att det handlar om Putin. Det blir ett slags ironiskt lovpris av presidenten.

- Det ser ut som om han håller på att restaurera de sovjetiska liket och limma ihop bitarna. Men i själva verket håller han listigt på med det rakt motsatta, att splittra upp det. På så sätt blir han hjälten som skapar ett Ryssland av mänskliga proportioner, säger Hellman.

Sorokins utopi är alltså en stat där medborgarna inte bara är tegelstenar som verkar på statens villkor, utan där staten formas efter och enligt individerna.

Lasso om Fosterland 23.9 kl. 20 och 24.9 kl. 17:25 i Yle Fem och på Arenan

Programmet är inte längre tillgängligt

Mer om ämnet på Yle Arenan