Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Arbets- och näringsbyrån vill styra kunderna till webben

Från 2015
Uppdaterad 06.05.2015 11:27.
Peter Dahlström från Harparskog, Raseborg, utanför arbets- och näringsbyrån i Ekenäs.
Bildtext Peter Dahlström från Harparskog, Raseborg, anser att det är viktigt med personlig rådgivning på arbets- och näringsbyrån.
Bild: Yle/Robin Lindberg

Arbets- och näringsbyrån inleder ett test i Ekenäs där man tar bort den tjänsteman som har tagit emot kunder innanför dörren. Ett av målen är att alla ska anmäla sig som arbetssökande på nätet i stället för att besöka byrån.

Försöket pågår från och med den 5 maj till och med den 12 juni.

- Vår förvaltning vill att man ska öka på nättjänsterna, förklarar Frank-Ole Hägglund, som är servicechef vid arbets- och näringsbyråerna i Ekenäs och Lojo.

Sekretessen bryts

Dessutom är det si och så med sekretessen vid informationsdisken. Det har kommit in mycket kritik på grund av att andra kan höra vad kunden talar om med tjänstemannen i informationsdisken.

Hägglund medger att det kan bli ett stort problem för en del av kunderna då tjänstemannen vid dörren försvinner.

- För dem som anser att de inte tillräckligt mycket får diskutera saker och ting med en tjänsteman.

Å andra sidan säger Hägglund att de flesta kunderna inte har så stort behov av den här servicen. Och om allt fler anmäler sig som arbetssökande elektroniskt, får tjänstemännen på byrån bättre arbetsro att sedan hålla kontakt per telefon med dem som är inne i jobbsökningsprocessen.

Servicechef Frank-Ole Hägglund vid arbets- och näringsbyråerna i Ekenäs och Lojo.
Bildtext Servicechef Frank-Ole Hägglund.
Bild: Yle/Robin Lindberg

Över trefjärdedelar anmäler sig via nätet

Av dem som söker jobb via arbets- och näringsbyråerna i Ekenäs och Lojo anmäler sig ungefär mellan 75 och 80 procent som arbetslösa arbetssökande på elektronisk väg. Helst borde alla göra det via nätet, enligt arbets- och näringsbyrån.

Extern rådgivare guidar folk till webben

För att få folk att allt mer söka jobb på nätet, har arbets- och näringsbyrån i Ekenäs köpt in en tjänst av företaget Spring House Oy. Sedan slutet av januari har nät- och jobbsökningsrådgivare Lotta Almark funnits på plats. Nu finns en sådan service på alla arbets- och näringsbyråer i Nyland.

Många som kommer in på byrån i Ekenäs behöver hjälp med att använda webben i jobbsökandet, berättar Almark.

- Ofta vet de inte var de ska börja leta efter informationen överhuvudtaget.

För långa blanketter

Det är inte bara de äldsta arbetstagarna som vill ha hjälp.

- Också unga tycker ofta att det är jättejobbigt. De tycker att det är för långa blanketter och för mycket text att läsa.

Också för dem som har flyttat till Finland och inte är så bra på finska eller svenska, kan jobbsökandet vara problematiskt.

Nät- och jobbsökningsrådgivare Lotta Almark på arbets- och näringsbyrån i Ekenäs.
Bildtext Rådgivaren Lotta Almark.
Bild: Yle/Robin Lindberg

Suverän hjälp

- Jag tyckte det var suveränt, säger Peter Dahlström från Harparskog i Raseborg då han kom ut från arbets- och näringsbyrån efter att ha fått hjälp av nätrådgivaren Lotta Almark.

- Jag fick mycket sådana uppgifter som jag inte skulle ha hittat på nätet själv.

Den här rådgivningstjänsten i Ekenäs pågår åtminstone till slutet av 2015, och möjligen också nästa år. Men om både den här rådgivningstjänsten och tjänstemannen vid infodisken vid dörren på sikt försvinner, är det inte bra, anser Dahlström.

Svårt ringa jobblinjen

Alternativet till att uträtta saker på nätet är att ringa nationella jobblinjen, men tyvärr är där ofta lång kö eller så många som ringer att man inte ens kommer fram till kön, enligt Lotta Almark.

Det går också att sända frågor till e-postadressen kirjaamo.uusimaa@te-toimisto.fi.

Numera betjänar arbets- och näringsbyrån jobbsökandena i första hand via webben och per telefon.

Bara en del kallas till byrån för personlig intervju.

Arbets- och näringsbyrån i Ekenäs.
Bildtext Arbets- och näringsbyrån i Ekenäs
Bild: Yle/Robin Lindberg

Det har i drygt två år varit möjligt att anmäla sig som arbetslös arbetssökande elektroniskt, alltså utan att behöva besöka arbets- och näringsbyrån. Ändå är en hel del mänskor som kommer in på byrån i Ekenäs ovetande om det här, berättar Lotta Almark.

På arbets- och näringsbyrån i Ekenäs arbetar elva personer. Byrån betjänar främst invånare i Hangö, Raseborg och Ingå.

På byrån i Lojo, som betjänar invånare i Lojo, Sjundeå, Högfors och Vichtis, arbetar ungefär 30 personer.

Efter att artiklen publicerats fick Yle Västnyland e-post av Carmela Hemgård som är serviceansvarig på Jobblinjen. Hon håller inte med det som nät- och jobbsökningsrådgivare Lotta Almark sade till Yle Västnyland att det ofta är lång kö eller så många som ringer att man inte ens kommer fram till kön.
Hemgård skriver att kötiden till Jobblinjen i medeltal är +- 40 sekunder. Dessutom har kunden möjlighet att lämna ringbud via telefon, ifall de inte vill köa.
Artikeln kompletteras med Hemgårds syn på saken den 6 maj 2015.

Radio Vega Västnyland - Spela upp på Arenan