Nya farleder välkomnar båtturisterna
På andra sidan Kvarken, vid svenska Höga kusten finns det tio gånger fler båtturister än i den österbottniska skärgården. För att båtfolket ska ha lättare att ta sig fram muddras nu farlederna mellan Kristinestad och Karleby inom projektet Solrutten.
En modern långfärdssegelbåt har ett köldjup på mellan 180 och 230 centimeter i snitt och masten kan vara upp till 20 meter hög.
- Framför allt vill vi få farleder som är tillräckligt djupa för att långfärdsbåtarna når ända fram till bryggan, säger John Erickson från Vasa segelförening.
Farlederna hinner med på nya sjökortet
Muddringsarbetet inleddes redan 2008. I höstas muddrades bland annat farleden in till Rönnskär och till Replot båthamn. Just nu placeras ett hundratal remmare ut utanför Bergö. Enligt planerna ska farleden ut till Jannes saloon och Strömsöleden i Vasa muddras i sommar. I planeringsstadiet finns också muddringar i Larsmo, Korsnäs och eventuellt Malax i höst. De farleder som muddras ännu i höst hinner med på det nya sjökortet som kommer ut sommaren 2016.
Stort intresse
Den största delen av budgeten kommer från EU:s landsbyggdsfond, för byggande av turistleder, och finska staten. Elva österbottniska kommuner är med i projektet.
- Dessutom är otaliga små föreningar och företag med och finansierar farledsprojektet. Intresset för projektet har varit överraskande stort, säger Erickson.
