Trafiken i Fiskehamnen förvirrar cyklister
Cyklister lider på grund av byggarbetet i Fiskehamen i Helsingfors. Enligt Helsingfors cyklister är de nya arrangemangen både förvirrande och farliga.
Trafiken i Fiskehamnen har ordnats om på grund av byggarbetet vid det nya köpcentret Redi.
Förra veckan öppnades en ny cykelramp från den södra filen på Brändö bro, men bara efter några timmar beslöt byggbolaget SRV, som ansvarar för köpcentrumsbygget, att den tillfälligt måste stängas. Orsaken är att den brant sluttande rampen korsar en livligt trafikerad korsning, där det rör sig mycket tung trafik. Nu omdirigeras cyklisterna istället till en omväg via brons norra cykelfil.
Marjut Ollitervo, som är viceordförande för föreningen Helsingfors cyklister, tycker ändå att det inte är bara rampen som är ett problem.
- Hela området är ganska rörigt för cyklister och fotgängare. Då man kört där flera gånger lär man sig förstås var man ska åka, men det är förvirrande och delvis också farligt.
Ollitervo tycker att cykelvägarna är dåligt utmärkta och den stängda rampen är för trång för cyklar. Hon säger också att cykelvägarna är fulla med sand och glasbitar. Dessutom är hon orolig över att det finns bilister som kör genom området i Södervik, där cykelvägen också går, trots att det är förbjudet.
Vän råkade ut för olycka
Vid Helsingfors stad anser man att trafiksäkerheten i området nu är bra.
- Med tanke på trafiksäkerheten är situationen nu god, då den största strömmen av cyklister inte alls korsar den livligaste och farligaste korsningen, säger trafikingenjör Johanna Iivonen på staden.
Ollitervo håller ändå inte med, och berättar att hennes vän råkat ut för en olycka i området även efter att den farliga rampen stängts.
- Det skedde alltså på den här nya undantagsrutten. En bil väjde inte trots att det fanns ett väjningspliktmärke. Som tur hände inget värre, säger Ollitervo.
Ska öppnas igen
Enligt Iivonen strävar man efter att kunna öppna rampen igen så snart som möjligt. Hon kan ändå inte säga när rampen kommer att kunna tas i bruk igen.
- Vi undersöker nu om det finns ett sätt att göra korsningen så säker att cykelrampen åter kan tas i bruk, men tidtabellen vågar jag inte säga något om, säger Iivonen.
Också Ollitervo hoppas att staden kommer på en lösning som gör att cykelrampen kan öppnas igen.
- Det är den rakaste och kortaste rutten österut. Det att bilister inte stannar vid stoppmärken ska inte lösas genom att stänga cykelvägar. Det är fel signal till medborgarna, säger Ollitervo.