Det ljusnar för Östnyland
Tidningen Loviisan Sanomat går framåt och tidningen Nya Östis fick en bra start. Men hur är det med tidningen Östnyland?
Prenumeranterna har minskat en aning och annonsörerna är försiktiga men utgivaren ser med tillförsikt framåt.
Det första numret av tidningen Östnyland kom ut den 13 januari. Efter fyra månader ser det rätt hyfsat ut, men visst har kurvan pekat svagt neråt, säger ansvariga utgivaren och KSF Medias verkställande direktör, Barbro Teir.
- När vi ser på de första fyra månadernas prenumerationssiffror och jämför med motsvarande tid för ett år sedan för tidningarna Borgåbladet och Östra Nyland, så har antalet prenumeranter minskat något. Delvis har det att göra med den naturliga upplagenedgång som just nu drabbar alla tidningar, dels handlar det om den gamla tidningen Östra Nylands prenumeranter som övergått till Loviisan Sanomat.
Föredrar nyheter på finska
Att så många i Lovisa har valt att prenumerera på den finskspråkiga Loviisan Sanomat i stället för på den nya Östnyland beror på att de upplever att den lokala bevakningen är minimal. Barbro Teir konstaterar i alla fall att de lokala nyheterna ur Lovisaperspektiv är lika många nu som de var i tidningen Östra Nyland.
- Tidningen innehåller de facto mycket nyheter från Lovisa, men de drunknar i en större tidning som utkommer flera dagar i veckan i jämförelse med den före detta mera lokala tidningen Östra Nyland som utkom tre gånger i veckan. Däremot har responsen i Borgå och Sibbo varit positiv. Fortfarande gäller det för redaktionen att lyssna på sina läsare och försöka komma emot för att läsarnas önskemål ska kunna uppfyllas. Det svåra är att önskemålen är lika många som läsarna, säger Teir.
Försiktiga annonsörer
Om läget är rätt stabilt på upplagesidan ser det aningen sämre ut på annonsförsäljningssidan.
- Företagarna i regionen har inlett året försiktigt och vill antagligen se hur den nya tidningen tas emot. Också i normala fall brukar företagarna i början av året vara försiktiga och bygga upp sin marknadsföringsstrategi sakta men säkert, säger Teir.
Hur ska Östnyland då förbättra och förstärka positionerna?
-Vi arbetar hela tiden med det. Vi vidtar olika åtgärder, framför allt på annonsförsäljningssidan. Redan nu tycker vi att det ser bättre ut och att företagarna har fått en stabilare bild av både sitt eget och tidningen Östnylands läge. Just nu finns det ingen orsak till några dramatiska omläggningar eller förändringar. Det är normalt arbete som gäller, konstaterar Teir.