Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Kampanj på hög nivå vill få oss att äta ekomat

Från 2015
Uppdaterad 11.05.2015 14:19.
ekomat i hagnäs hall
Bild: Yle / Maja Ottelin

En omfattande kampanj för ökad användning av ekologiska produkter kör igång på måndagen. Konsumentkampanjen är beställd av Jord- och skogsbruksministeriet.

Den tvååriga kampanjen innefattar tv- och radioreklam, kundvagnsannonsering samt webbplatsen luomuu.fi, som tills vidare inte finns på svenska.

Tv-kampanjen förs på MTV3 och AVA och radioreklam spelas på sju kanaler. Köpvagnsannonseringen inleds i maj i de största affärerna på över 60 orter.

Kampanjen vill väcka konsumenternas intresse för ekologisk mat och få konsumenter att köpa mer ekologiska produkter.

Höstäpplen på Mörby Gård
Bild: YLE/Mikaela Sonck

Konsumenter uppmuntras att välja ekologiskt

Kampanjen är en del av regeringens utvecklingsprogram för ekosektorn; i det senaste regeringsprogrammet ingick målsättningen att kraftigt öka på eko- och närmatens andel av totalkonsumtionen fram till år 2020.

Bakom regeringens program och målsättningar finns en styrgrupp som utgörs av representanter för Jord- och skogsbruksministeriet samt flera andra ministerier.

Miljö- och konsumentskyddsutskottet vid Europaparlamentet har som mål att 20 procent av all odlingsyta inom EU används för ekologiska grödor år 2030.

Samlingspartiets Sirpa Pietikäinen som sitter i utskottet säger att ekoodling intresserar i synnerhet unga odlare och att ekoodlingen är en växande sektor i Europa.

I Finland finns de ivrigaste ekoodlarna i Kajanaland, där 25,2 procent av åkerarealen vikts för ekoodling. I Norra Karelen är siffran 21,2 procent och för Österbottens del kring 10 procent. Minst odlas ekologiskt i Egentliga Finland (6,5 procent) och Tavastland (4,5 procent).