Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Anställda vid Helsingfors stad får cykel som arbetsförmån

Från 2015
Uppdaterad 04.05.2016 13:49.
Cyklist på landsvägen
Bildtext Helsingfors stad vill att de anställda ska ta cykeln till jobbet.
Bild: Yle Bildtjänst / Jyrki Lyytikkä

Samtliga anställda vid Helsingfors stad ska nu få en cykelförmån. Idén går ut på att personalen får en arbetsresesedel som kan lösas ut mot pengar med vilka man kan köpa en cykel.

- Exakt hur modellen med cykelförmån ska se ut är ännu inte klart. Det finns många anställda som cyklar mycket och vi anser att staden kan stöda det, säger stadsdirektör Jussi Pajunen.

Värdet på arbetsresesedeln har inte fastställts, men enligt det förslag som stadsfullmäktige godkände under onsdagskvällen ska en arbetsresesedel ges till de anställda. Den kan användas för att köpa en cykel men den kan också användas för andra färdmedel.

Cykling bör främjas av trafikpolitiska orsaker. Det är ett ekologiskt färdmedel och förstås också hälsosamt.

― Leo Stranius

Fullmäktigeledamot Leo Stranius (Gröna) har gjort en motion om cykelförmånen men idén kommer från stadens anställda.

- Anställda vid Helsingfors stad tog kontakt med mig och ville ha en liknande modell med cykelförmån som redan finns vid Helsingfors hamn. Jag bekantade mig med den modellen och gjorde sedan motionen, säger Stranius.

"Ingen ska tvingas att ta cykeln"

De anställda vid Helsingfors hamn kan leasa en cykel, men den modell skulle bli för dyr om den tillämpades inom hela staden. Om mängden som tar i bruk en cykel inom hela staden skulle vara lika stor som inom Helsingfors hamn innebär det leasingkostnader på 5,6 miljoner euro. Dessutom anses modellen vara arbetsdryg. Därför har staden utarbetat ett förslag med arbetsresesedlar.

Stranius är nöjd med det förslag som nu har godkänts, fastän hans förslag såg lite annorlunda ut.

Helsingfors stadsdirektör Jussi Pajunen
Bildtext Stadsdirektör Jussi Pajunen säger att det är härligt att cykla längs med stränderna i Helsingfors.
Bild: Mika Kanerva

- Slutresultatet är bra och under behandlingen av min motion hittade staden på ett bra sätt att främja cykling bland de anställda.

Tycker du att de anställda vid staden har dålig kondition?

- Det finns säkert de som har bra kondition och de som inte har det. Precis som på vilken arbetsplats som helst. Cykling bör främjas av trafikpolitiska orsaker. Det är ett ekologiskt färdmedel och förstås också hälsosamt. Ingen ska tvingas att ta cykeln, men vi ska främja cykling bland dem som till exempel vill cykla till jobbet, säger Stranius, som själv cyklar 20 km dagligen till och från jobbet.

Borde stadsdirektörerna byta ut bilförmånen mot en cykelförmån?

- Om stadsdirektörerna vill ha en cykelförmån vid sidan om bilförmånen ska det vara möjligt. Men jag förstår att under vissa omständigheter är bilförmånen motiverad. Bilen borde ändå ha låga utsläpp eller i bästa fall vara eldriven.

Pajunen: Det är härligt att cykla

Stadsdirektör Jussi Pajunen gillar idén med cykel som arbetsförmån.

- Cykling är viktigt i det moderna samhället och staden måste se till att personalen kan använda cykel i större utsträckning.

Kan stadsdirektören tänka sig att byta ut bilförmånen mot en cykelförmån?

- Jag använder cykel under sommaren och jag cyklar till jobbet. Resan är 10 km och det bästa är att ta cykeln. Det är bra för motionen och för den mentala hälsan. Jag tycker om att cykla. Det är härligt att cykla längs Helsingfors stränder under sommaren, säger Pajunen.