"Postlådor i grupp gäller hela landet"
Hangöborna har varit extra upprörda över att också morgonposten ska placeras i grupper med flera lådor, vilket man inte ännu har provat på annanstans. På Posten säger man att åtminstone praxis med dagspost i grupper med postlådor gäller hela landet.
Det är Börje Ahlfors, produktionsförman för postens dagsutdelningen i Hangö och Ekenäs, som till Yle Västnyland besvarar den kritik som kommer från Hangöborna.
Hangöbornas postlådor ska grupperas så att exempelvis fem postlådor byggs på en ställning fast i varandra.
För första gången är morgonposten med i systemet med postlådor i grupp, varför det?
- Det är tidningshusen som dikterar villkoren för morgontidningarna i Hangö. De prövar första gången på det här sättet och överväger vad som lönar sig; vikande prenumerationssiffror eller billigare distributionskostnader för tidningarna. I Hangö har det varit ganska stora vikande siffror för både dags- och morgonpost den senaste tiden.
Har det kommit mycket respons från Hangö?
- Mycket. Mycket. En del har varit positivt inställda och tycker att det är en helt okej grej och andra är rätt upprörda och tycker att det är en stor försämring av servicen.
Är det en försämring?
- Jo, det är det, det var bättre förr då alla fick det in till dörren. Men man kan få posten till dörren om man betalar.
Varför ska postlådorna grupperas?
- Det är minskade postmängder som ligger bakom det här, folk använder inte våra tjänster så mycket mer. Internet är den största konkurrenten. En del av förändringen handlar ju också om arbetarskydd.
- Samtidigt som postmängderna minskar handlar det också om att sorteringsmaskinerna långt har automatiserats. Då har förarbetet för postutdelarna minskat samtidigt som utdelningsarbetet ökat i motsvarande grad. Det är fysiskt rätt så tungt. Vårt arbetarskydd tycker inte riktigt om att cykelrundorna blir 20 kilometer på sex timmar. Det är helt enkelt för fysiskt belastande.
- Säkerheten är också högre med bil. Halkolyckor är en av de största kostnaderna, det kostar mycket att ha någon sjukledig på grund av att den cyklat eller halkat omkull och det minimerar man genom att använda bil.
Varför endast i Hangö?
- Det har gjorts i hela landet för flera år sedan. Också exempelvis Lojo och Virkby är redan grupperade. Hela landet ska grupperas. Det är säkert på kommande till Raseborg också.
Har kunderna fått tillräckligt med information?
- Vi har försökt så gott vi kan, men det är kanske inte det lättaste att få alla att förstå.
Hangöborna har fått ett brev i postlåda och en pinne på backen, hur kommenterar du det?
- Jo, så är det. De har fått ett kundmeddelande vad vi kommer att göra och så har vi märkt ut den nya lådgruppens placering med en träpinne.
De som hade fått brev i postlådan och en pinne har två veckor på sig att åtgärda det här. Är det verkligen tillräckligt med tid?
- Nej, det har för en liten stund sedan kommit ändringar på det. Hangö stad vill ännu kolla utplaceringen av pinnarna, att de är på rätt ställe. De gäller säkert vinterunderhåll och liknande som de själva vill kolla. Det är alltså ingen panik att lägga ut lådställningar ännu. Det kommer direktiv senare om när de ska flyttas. Men vi fortsätter placera ut pinnar där lådgrupperna ska finnas.
Vem står för kostnaderna när postlådorna ska flyttas?
- Det är nog på postmottagarens ansvar att se till att det finns en låda där.
Är det rättvist?
- Det tar jag inte ställning till.
Vad säger staden?
- Vi hade en diskussion med tekniska sektorn i våras. Då var det grönt ljus, staden var med på noterna och det var bara att sätta igång.
Det behövs alltså inga åtgärdstillstånd för det här?
- Inte i alla fall vad de då sade. För deras del var det klart med den information vi gav vid det tillfället.
Blir många arbetslösa?
- Inte nu omedelbart, men nog på sikt. När postmängderna minskar och arbetet effektiveras så är det en naturlig sak att personalmängden också minskar, tyvärr.
Kunde man spara på andra sätt, exempelvis så att dagsposten kunde komma med morgonposten? Då skulle allt ske med bara en utdelning vilket ju kunde spara mycket.
- Det här har diskuterats flera år. Kanske det i framtiden blir verklighet att posten delas endast en gång per dag. Det görs redan på andra ställen i Finland.
Sam Kiuru som är produktionsförman för morgonutdelningen i Raseborg och Hangö får också några frågor om utdelningen.
Varför är det här med morgonpost så känsligt?
- Man har fått tidningen till dörren buren i 30 år, nu kan det vara att man ska söka den på ett avstånd av 50 meter. Det är morgonrutiner, kaffe och Västisen ska vara där på bordet tillika. Om det är vinter och mycket snö och man ska ut 50 meter så nog förstår jag. Postlådorna placeras ut maximalt 50 meter från tomtens gräns.
Ska det verkligen vara plogat på morgnarna klockan fem?
- Helst ska det nog vara plogat när postbilen eller cykeln kommer. Men nog förstår vi också att kommer det snö på natten klockan tre så inte är ju någon ut och plogar den tiden. Nog delar vi ut tidningarna trots att det är oplogat.