Byggde segelbåt med elmotor

Jakobstads båtvarv har under vintern byggt en sex meter lång segelbåt med elmotor. Den visades upp i helgen.
Vi ger oss ut på en liten tur i Gamla hamn i Jakobstad tillsammans med Jan Backman som driver Jakobstads båtvarv och Fredrik Östman från Fremar som har gjort motorinstallationerna.
Det är nästan helt tyst när vi kör iväg. Måsarnas skrän hörs bra, liksom vindpustarna.
- Första gången jag satt i en segelbåt med elmotor kändes det som att det inte skulle fara framåt alls. Man är ju så van vid att det skramlat och håller på. Men du ser ju att vi har rätt bra fart redan i trean nu, säger Jan Backman.
- Lägger man i högsta hastigheten, i femman, kommer det mycket mer kaviationsljud. Vi ligger långt över skrovfarten och därför är det så, fortsätter Backman.
Hur fort går då båten och hur långt kan den köras på laddning?
Med 3,5 knops fart går den 9,5 timmar, enligt motortillverkarenm, och med full fart 55 minuter.
- Men det beror ju på hur stor batteribank man har i den. I den här har vi ungefär 120 kilo batterier av AGM-typ. De är monterade ruint centerbordstunnan så det ger en bra barlastseffekt, säger Fredrik Östman.
Som 10 hk diesel
Motorn motsvarar en tio hästkrafters diesel. När vi testar på max effekt så kommer vi upp i 10-11 kilometer i timmen. Drar vi ned till läge tre eller fyra så går den nästan lika fort.
- Så är den med den här typen av skrov. Toppeffekten använder man närmast vid hamnmanövrer, säger Östman.
Batterierna går att laddas på tre sätt. Det tar 7-8 timmar att ladda den full med vanligt vägguttag, alltså en natt. Sedan kan man ge sig ut på en ordentlig dagstur. Men med segel som hjälp går det att spara mycket på batterierna.
Kan laddas med sol eller vind
Det är inte vettigt att smutsa ned miljön med diesel- eller bensinmotorer när det finns alternativ.
Dessutom går det att ladda batterierna även om man inte har tillgång till eluttag.
- Dels kan du ladda dem med hjälp av solceller, men då tar det kanske 40 timmar att få den fulladdad. Ett annat sätt att ladda är att använda propellern vid segling. Det laddar faktiskt väldigt effektivt och drar inte ned hastigheten särskilt mycket, säger Fredrik Östman som menar att elmotorer är framtiden till sjöss.
- Absolut. Det är inte vettigt att smutsa ned miljön med diesel- eller bensinmotorer när det finns alternativ.
Dyrare i inköp
Båten blir dyrare med elmotor än med traditionell förbränningsmotor. Men enligt Fredrik Östman blir det ändå billigare.
- I det långa loppet sparar man nog in kostnaderna, speciellt om man har möjlighet att ladda med solceller.
