Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

”Nu kan vi strida också på havet”

Uppdaterad 04.06.2015 12:21.

Det här är nästa generationens båt för kustjägare, som att gå från analogt till digitalt. Marinen lovordar de första nya landstigningsbåtarna.

Marinen tog på onsdagen emot de tre första båtarna av klass U-700 av totalt tolv stycken. Farkosten Jehu är ett stort steg för kustjägarverksamheten samt för marinen och Nylands brigad, säger operativa chefen för marinen, Olavi Jantunen.

Jehu kan användas för strid, landstigning, manskapstransporter, sjukvårds- och evakueringsuppgifter, sjöövervakning och eskortering samt stöduppgifter.

Törner: En av de största dagarna för Nylands brigad

Brigadkommendör Kjell Törner vid Nylands brigad anser att den här dagen är en av de största i brigadens historia.

Finländska marinens U-700 "JEHU" (Watercat M18 AMC)
Bildtext Topphastigheten för Jehu är över 35 knop.

Båtarna förbättrar försvarets operativa prestationsförmåga, och gör det möjligt att förnya taktiken för hur vi använder kustjägarna, säger Törner.

Det går inte ens att jämföra de här nya sjöfarkosterna med de gamla, enligt Törner.

- De nuvarande Jurmobåtarna är jättebra transportbåtar, de motsvarar Pasifordonen i armén. Men skillnaden är lika stor som att gå från analogt till digitalt.

Farkosten är av ytterst stor betydelse för landets försvar, enligt brigadkommendör Kjell Törner.

- Det här är en farkost som kan röra sig var som helst i finska vatten och till och med på internationella vatten.

En stridsbåt och inte enbart en transportbåt

Det är ett stort steg för kustjägarverksamheten samt för marinen och Nylands brigad, säger operativa chefen för marinen, Olavi Jantunen.

- Det är en stridsbåt och inte enbart en transportbåt, förklarar han.

Finländska marinens U-700 "JEHU" (Watercat M18 AMC)
Bildtext Jehu är nästan 20 meter lång och har att djupgående på 1,1 meter.

Båten kan användas som en kommandoplattform. Den kan också transportera kustjägare sjövägen till land eller någon ö. Dessutom kan det ge eldstöd, berättar Jantunen.

- Det är nästa generations båt för kustjägare, sammanfattar han.

- Nu kan vi strida också på havet, transportera mycket mera trupper på en gång och vi kan leda våra trupper från havet till mark under landstigningen.

Jantunen: Inte så mycket mer nettopengar till försvaret

Hur ser då operativa chefen för marinen, Olavi Jantunen, på att försvaret får mer pengar, enligt det nya regeringsprogrammet, samtidigt som nästan alla andra sektorer får klara sig med mindre än förut?

Jag kan svara bara för försvarets och marinens del, säger Jantunen.

- Att vi får tilläggspengar är en bra sak. Men man måste komma ihåg att det var minskningar för några år sedan i försvarsbudgeten och nu är det korrigerat. Det är viktigt för försvaret, så att vi klarar av våra uppgifter.

- Förvarsbudgeten ökar nu lite mer än vad som skars bort för några år sedan, säger Jantunen.

- Vi kommer att få möjligheter att skaffa lite mer materiel, vilket det är brist på.

Finländska marinens U-700 "JEHU" (Watercat M18 AMC)
Bildtext Jehu väger 30 ton.

Fjärrstyrda vapensystem

Båtarna har system som skyddar mot kemiska och biologiska hot samt radioaktiv strålning (ballistiska och CBRN understödsvapen, Chemical Biological Radiological Nuclear).

Dessutom är båtarna utrustade med fjärrstyrda vapensystem (RWS, Remote Weapon Station), som kan kopplas till flera olika typers vapen.

Toppphastighet över 35 knop

Djupgåendet är 1,1 meter. Skrovet och däcket är tillverkat av aluminium, medan överbyggnaden är av komposit.

Båten är nästan 20 meter lång, över 4 meter bred, har en topphastighet på över 35 knop och väger 30 ton.

Jehubåtarna tillverkas av företaget Marine Alutech i Tykö (Teijo), Salo.

Vd Niko Haro för båttillverkaren Marine Alutech från Teijo i Salo.
Bildtext Vd Niko Haro vid Marine Alutech

Levererat till brigaden sedan 1980-talet

Bolaget är grundat år 1985 och vd Niko Haro berättar att de har levererat till Nylands brigad sedan 1989. De har levererat båtar av klassen Uisko och Jurmo.

Nu är förväntningarna är stora på Jehu-båtarna, säger Haro.

Han hoppas på internationellt intresse. I dag går ungefär hälften av bolagets produkter till utlandet, i huvudsak till de nordiska länderna och Centraleuropa.

21.48 Ordet Tykö tillagt i samband med ordet Teijo.