Hoppa till huvudinnehåll

Samhälle

Svårtolkad och snårig rättvisemärkning av choklad

Från 2015
arbetare på kakaoodling

Chokladindustrin vill inte kopplas ihop med barnarbete men det är svårt att kontrollera att allt går rätt till på kakaoodlingarna. Rättvisemärkt choklad försöker råda bot på detta. Men endast en knapp fjärdedel av världens kakaoproduktion är certifierad.

För två år sedan kom det fram i den danska tv-dokumentären Chokladens mörka sida att stora företag utnyttjar barnarbetskraft på kakaoodlingar i Elfenbenskusten. Ändå säger sig företagen ta sitt ansvar och följa regelboken för en hållbar odling.

Svårt att veta

De olika certifieringarna är förvirrande

Allt fler chokladtillverkare uppger idag att de använder kakao som är odlad på ett hållbart sätt. Men för kunden är det ändå nästan omöjligt att orientera sig och välja rätt. Det finns flera olika märkningssystem och så finns det chokladtillverkare som säger att de använder certifierad kakao men på deras chokladprodukter står det inget om saken.

- De olika certifieringarna är förvirrande. Man kan inte förutsätta att kunden ska känna till skillnaderna mellan de olika märkningarna, säger Heli Mäkipää som är viceordförande för Konsumentförbundet.

Heli Mäkipää köper rättvisemärkt choklad
Bildtext Heli Mäkipää viceordförande för Konsumentförbundet

Dessutom säger hon att ju fler certifieringssystem det finns, desto mer splittrat och svårare blir det att övervaka att certifieringarna håller vad de lovar.

Här intill en lista på alla de certifieringssystem vi stött på under arbetet med denna artikel.

Chokladindustrin och barnarbete

Här en lista på certifieringsorganisationer och system som förekommer i Finland. Presentationen bygger på organisationernas egna deklarationer.
Här ingår också de chokladmärken som är certifierade i Finland.

Cocoa Life

Den stora chokladtillverkaren Mondeléz helt egna projekt. Alla deras produkter som till exempel Marabou, Milka och Toblerone ska omfattas av detta. Idag är Marabou choklad certifierad hos Rainforest Alliance.
Coca Life fokuserar på bland annat bättre odlingsmetoder, utveckling av samhället och eliminering av skadligt barnarbete.

Producer plus

Organisationen betonar långsiktigt hållbar produktion där kakaobönderna ska bli professionella handelsmän. Missionen är att främja hållbar handel, spårbarhet och på lång sikt skapa positiva ekonomiska effekter och förbättra miljön.
Bakom organisationen finns det stora kakaobolaget Transmar Gruop som säljer kakaoprodukter till Fazer.

Rainforest Alliance

Rainforest Alliance betonar miljön och sociala förhållanden. Rainforest Alliance vill bevara biodiversiteten och stöda ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling. Certifieringen är uppbyggd kring SAN-standarden som innehåller omfattande kriterier för sociala förhållanden och för ett hållbart jordbruk.
Chokladtillverkaren Fazer köper in kakaobönor certifierade av Rainforest Alliance.
Mondelezkoncernens Marabouchoklad är än så länge märkt Rainforest Alliance.

Rättvis handel/ Reilu kauppa/Fair trade

Rättvis handel utgår ifrån att odlaren och plantagearbetaren ska få en skälig lön och att arbetsförhållandena ska vara drägliga.
Rättvis handel har på nätet en förteckning över produkter som är försedda med deras logo: Produkter märkta Rättvis handel

Source Trust

Sorce Trust uppger sig vara en allmännyttig organisation som har grundats av Aramajaro Trading, en av de stora uppköparna av kakaobönor. Idag har Armajaro tagits över av kakaobolaget Ecom.
Organisationen arbetar för att odlarna ska få en bättre utkomst och för att höja kvaliteten på odlingarna, och göra odlingen mera hållbar.
Chokladtillverkaren Fazer köper Source Trust-certifierade kakaoprodukter av Ecom.

UTZ

UTZ-certifieringen står för hållbar odling och bättre möjligheter för både odlarna och vår planet. Så står det på UTZ hemsidor. Med ett så kallat UTZ-program får odlarna lära sig om nya odlingsmetoder, bättre arbetsförhållanden och hur de ska ta hand om både barn och miljö.
I Finland är Pandas choklad UTZ-certiferad.
En del av Fazers kakao är UTZ-certifierad, men det framgår inte av förpackningarna.
Cloetta har i dag all sin choklad UTZ-certifierad. Under detta år kommer deras samarbetspartners choklad att bli UTZ-märkt. Här ingår bl.a. varumärkena Tupla och Royal.
Under detta år ska flera av Pirkkas chokladprodukter vara UTZ-certifierade. Det gäller bland annat Pirkkas nougat - toffee chokladstänger och Dark Mint chokladen.

Kakaobusinessen handlar om stora pengar. Säsongen 2013-2014 gav kakao för 8,4 miljarder dollar. Säsongen 2014-2015 väntas kakaoskörden bli drygt 4,1 miljoner ton. Största delen av den mängden är ocertifierad kakao. Enligt en uppskattning gjord 2012 av den internationella kakao-organisationen ICCO är bara en knapp fjärdedel av världens kakaoproduktion certifierad.

Hållbar utveckling

Certifieringssystemen eller organisationerna betonar lite olika saker: Det är allt från bättre priser för kakaoodlarna till bättre miljö. Många talar om en hållbar produktion av kakao.

Det har gjorts några jämförande undersökningar om certifieringssystemens för- och nackdelar. Systemen är rätt så lika men det finns skillnader när det gäller den sociala utvecklingen i byarna. Se t.ex.den här länken.

En rapport från Ghana visar att bönderna drar nytta av systemen men den inhyrda skördearbetskraften inte skyddas lika väl av certifieringen . Därför hänger på kakaoböndernas goda vilja om skördearbetarna får en skälig lön eller inte.

Situationen i Finland inte bra

Flera chokladtillverkare i Finland använder ett eller flera certifieringssystem. Men Sonja Vartiala, verksamhetsledare på Finnwatch är inte nöjd:

- Det finns stora tillverkare som inte helt och hållet har certifierat sin kakao. Därför är det svårt att spåra kakaon och under vilka förhållanden den odlas.

Sonja Vartiala, verksamhetsledare Finnwatcg
Bildtext Sonja Vartiala, verksamhetsledare vid Finnwatch

Hon avser Fazer. Företaget har valt en strategi där man successivt går över till hållbart odlad kakao.

- Vi använder nu 70 – 75 procent hållbart odlad kakao. Det är helt enligt den strategi vi valt att följa, säger Tom Lindblad VD för Fazer konfektyr.

Redan år 2010 gick Fazer in för strategin att så småningom gå över helt till hållbart odlad kakao. Innan utgången av år 2017 ska all kakao ha spårbart ursprung . Företaget berättar om detta på sina webbsidor men på chokladförpackningarna står inget om hur hållbar kakaon är.

- Jag lovar att vi ska bli bättre på det. Vi har misslyckats med att kommunicera detta, förklarar Tom Lindblad.

Tom Lindblad är VD för Fazer Konfektyr
Bildtext Tom Lindblad Vd för Fazer Konfektyr

I detta nu använder sig Fazer av fyra olika certifieringssystem. De är UTZ, Rainforest alliance, Source Trust och Producer Plus. Enligt Fazer ger det större garantier för en hållbar odling och möjligheter att spåra kakaon. Fazer köper inte kakaobönor utan kakaoprodukter som kakao-smörmassa och kakaomjöl.
Bakom organisationerna Sourstrust och Producer Plus står stora kakaoföretag som köper upp bönor i Västafrika och Ecuador. Fazer är deras kund och bolaget vill ha friheten att kunna välja varifrån bönorna kommer. Bolaget köper kakaoprudukter från Ecuador enligt Producer Plus- programmet och Fazers kakaosmör från Nigeria kommer via Source Trust organisationen.

- Det är inte bra att binda sig vid en enda importör. Vi vill försäkra oss om kvaliteten.
Dessutom varierar smaken på bönorna beroende på var de är odlade.

Inga nya system tack

Heli Mäkipää på Konsumentförbundet frågar sig varför det grundas nya certifieringssystem.

- Varför inte gå via de gamla systemen. Nu blir det så många frågor om hur uppföljningen och kontrollen sköts.

Hon skulle gärna se att de gamla certifieringssystemen kunde utvecklas och efterlyser en diskussion om det .

Sonja Vartiala på Finnwatch anser att andra bolag har kommit längre när det gäller garantierna för att bönorna är odlade under drägliga förhållanden:

- Fazers varumärken är så starka i Finland att bolaget inte har ansett saken så viktig.

Fazers Tom Lindblad avvisar kritiken
- Om vi har den bästa chokladen så måste vi också vara bäst på hållbarhet.

Helt eget system

Den multinationella chokladtillverkaren Mondelèz med produkter som Toblerone, Milka och Marabou, har valt en annan väg än Fazer. De har gått in för ett helt eget system. De har startat ett eget utvecklingsprojekt, Cocoa Life. Projektet fokuserar på hållbara inkomster och anständiga levnadsvillkor för kakaobönderna.

- Eftersom bara en tiondel av världens odlingar är certifierade kommer det aldrig att räcka till alla våra chokladvarumärken. Vår ambition är att all kakao ska vara hållbart odlad. Därför har vi blivit tvungna att tänka om och tänka nytt, säger Anders Carne , public affairs manager vid Mondeléz International Nordic.

Idag är endast 12 procent av den kakao som Mondelez använder certifierad. All Marabou-choklad är idag certifierad av Rainforest Alliance och överförs detta år som första produkt till det nya systemet

Chokladplattans ursprung okänt

Trots att ett företag har rättvisemärkta chokladprodukter behöver det inte betyda att varje chokladkaka innehåller rättvisemärkta bönor. Det beror på den så kallade massabalansen. Nämligen det företag som köper in råvaror kan köpa in både certifierade bönor och icke certifierade bönor. Vid frakten blandas alla bönor sedan ihop oberoende varifrån de kommer.

Huvudsaken är att chokladtillverkaren, som har rättvisemärkta produkter, köper bönor enligt den mängd som uppköparen har av certifierade bönor.

Risk att kakaon tar slut

Det ligger också i de stora chokladtillverkarnas intresse att garantera en skälig utkomst för kakaobönderna. Annars finns det en risk för att råvaran tar slut. De unga vill ogärna ta över kakaoodlingarna efter sina föräldrar. Till exempel i Ghana, som är ett stort kakaoproducerande land, är kakaoodlingarna familjejordbruk på 2 – 3 hektar. Odlarnas medelålder stiger och de unga anser att kakaoodling inte är lönsamt.

- Inte förrän kakaopriset ökar kommer några unga bönder att vilja hålla på med kakao, säger Kawaky Siaw i Råd & Rön (Sveriges konsumenttidning: september 2014).

Ett syfte med Mondeléz utvecklingsprojekt, Cocoa Life, är att kakaobönderna ska ha en hållbar inkomst så att deras barn är intresserade att ta över odlingen.

Chokladtillverkning på Fazer
Bildtext Chokladtillverkning. Bild från Fazers fabrik.

Ett annat orosmoln är nya chokladmarknader.
- Den stora frågan är hur efterfrågan på choklad kommer att utvecklas. I Indien och Asien växer konsumtionen av choklad så det kan bli råvarubrist, säger Tom Lindblad, VD på Fazer Konfektyr.

Dyr choklad inget argument

I våra butiker är certifierad choklad något dyrare än ocertifierad choklad. För konsumenten är det fråga om ett etiskt val, säger Sonja Vartiala på Finnwatch:

- Inte kan man köpslå om mänskliga rättigheter.

Heli Mäkipää, viceordförande för Konsumentförbundet är inne på samma linje:

- Choklad är ingen livsviktig förnödenhet. Konsumenten borde vara beredd att betala för att barnarbetskraft inte ska förekomma och att miljön inte ska förstöras.

Mer om ämnet på Yle Arenan