Företagare vill inte betala för Guggenheim
Vid Helsingfors företagare är Micael Blomster kritisk till att företagare ska punga ut med pengar för ett museum som kanske blir av, kanske inte.
I går blev det klart att förbundet för hotell- och restaurangbranschen MaRa satsar nästan tre miljoner euro på Guggenheimmuseet.
Sammanlagt beräknas prislappen för ett Guggenheimmuseum landa på 156 miljoner euro. Av de här pengarna ska 28 miljoner komma från privata investerare och resten ska staten och staden stå för.
Nu hoppas man på att kunna samla in hälften av det här, alltså 14 miljoner euro, fram till midsommar. Pengarna ska samlas in från privata investerare.
- Man förstår ju MaRas synpunkt. De som har hotell- och restaurangverksamhet skulle dra nytta av muséet. Men många andra företagare ställer sig frågan vad de får ut av det här, säger Micael Blomster vid Helsingfors företagare.
Vill själv inte betala
Blomster tror inte att företagare kommer att vilja hosta upp pengar för ett eventuellt Guggenheimmuseum.
Jag har själv åkt förbi Bilbao och tittat på byggnaden, men jag har aldrig gått in.
Micael Blomster
- Inte fjorton miljoner fram till midsommar. Det är omöjligt. I dagens läge med politiska inbesparingar när man inte vet vad som kommer att hända håller alla hårt i plånboken.
Skulle du själv kunna tänka dig att investera i Guggenheim?
- Inte ekonomiskt. Som företagare måste jag få ut någonting av det hela. Sätter jag in några euro där, så ska jag också få ut några euro. Jag har svårt att se att jag skulle få ut någonting alls av det hela.
Lång process
Om man delar 14 miljoner euro på de 45 000 företag som finns registrerade i Helsingfors blir det 311 euro per företag.
Då ska man minnas att det bland de 45 000 också finns till exempel fastighetsbolag, så prislappen per företag blir betydligt högre, om alla skulle gå med.
Folk kan gå förbi och titta på byggnaden till exempel påväg från ett kryssningsfartyg, men att stora mängder resenärer går in där och slösar pengar, tror jag inte på
Micael Blomster
Barnsjukhuset blev snabbt en image-fråga, det ser bra ut för företag att de är med och stödjer det nya barnsjukhuset. Kunde Guggenheim göras till en liknande imagefråga?
- Visst kunde man göra det, men inte från en fredag till en måndag. Det är en längre process. Guggenheim har ju inte direkt en rosa marknad över allt.
- Jag har själv åkt förbi Bilbao och tittat på byggnaden, och visst var den värd att se. Men jag har aldrig gått in, och de som har gjort det säger att det inte är mycket att se där inne.
Inga utländska investerare
Det har talats rätt mycket om potentiella utländska investerare. Micael Blomster har svårt att tro att det dyker upp särskilt många sådana.
- Finland ligger rätt så långt ute i periferin. För att utländska investerare ska vilja satsa pengar på muséet, måste man ha en viss avkastning på det hela och det tror jag inte att Guggenheim ger.
- Folk kan gå förbi och titta på byggnaden till exempel påväg från ett kryssningsfartyg, men att stora mängder resenärer går in där och slösar pengar, tror jag inte på.