Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Apple tar upp kampen med Spotify

Apples vd Tim Cook
Bildtext Apples vd Tim Cook

Apple lanserar en egen strömningstjänst för musik, Apple Music. Tjänsten kan prövas gratis i tre månader, sedan får man betala.

Efter gratisperioden kostar tjänsten 10 dollar per månad vilket är ungefär lika mycket som Spotify.

Orsaken till Apples lansering är att musikmarknaden förändras och på den digitala sidan är det främst strömningstjänsterna som växer. Skivförsäljningen går segt och färre väljer att ladda ner musik till exempel via Apples iTunes.

Som bäst har Spotify en stark ställning på marknaden, även om den svenska tjänsten har två betydande konkurrenter: franska Deezer och amerikanska Google Play.

Spotifys popularitet föklaras till stor del av att man var först ute på marknaden. Kunderna lärde sig använda strömningstjänsten, och de har heller inte haft någon anledning att sluta använda den.

Ifjol kom 75 procent av inkomsterna från musikförsäljningen i Finland från strömningstjänster. I Sverige och Norge var andelen 90 procent.

På måndagen lanserade Apple också ett operativsystem, nya appar och uppdateringar till Iphone och Ipad.