Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Alma Pöysti till Stockholms stadsteater

Från 2015
Uppdaterad 15.06.2015 15:05.
Alma Pöysti.
Bild: Frank A. Unger

Skådespelerskan Alma Pöysti flyttar till Stockholm i höst. Från oktober blir Stockholms stadsteater hennes hemmascen, åtminstone fram till slutet av 2017.

Ylva Ekblad återvänder till Dramaten, och Alma Pöysti debuterar på Stockholms stadsteater. Sveriges två viktigaste teaterhus lockar spännande finlandssvenska skådespelare till Stockholm.

Förutom det klassiska ”det känns häftigt och fint”, konstaterar Alma att ett hus som Stockholms stadsteater erbjuder vansinnigt många möjligheter.

- Det är förstås litet ”gulp” också. Att byta ut frilanstillvaron där jag själv bestämmer vad jag gör, till ett fast kontrakt där man blir del av en repertoar. Men det är högt till tak där, och jag har haft ett jättebra samarbete med teaterns nya chef Anna Takanen.

Där syftar Alma på Svenska Teaterns och Göteborgs stadsteaters samarbetsproduktion Fosterlandet, som regisserades av Anna när hon ännu var chef i Göteborg.

I media har Stockholms stadsteater under de senaste åren kritiserats för det nästan omänskligt uppskruvade arbetstempot. Skrämmer det inte dig?

- Men där tror jag att Anna hämtar med sej något nytt. Hon har sagt att produktionstakten ska minska, och jag tror att det tas på allvar. Så det är ett fint läge att komma in nu, i samband med chefsbytet.

185 skådespelare...

Det är en jättelik teater Alma Pöysti flyttar till i oktober.

På teaterns hemsida räknas alla medverkande skådespelare upp – där finns för tillfället 185 namn! – och när Alma tidigare i veckan var med om ett seminarium för de skådespelare som är anställda för minst två år framåt, fanns det ett 70-tal personer i rummet.

- Jag kände egentligen ingen. Allt är jättenytt, men det känns också fint, att få börja på en helt blank sida.

Fosterlandet och Ramqvists Flickvännen

Jobbmässigt är det klart att Alma i höst ska jobba med pjäsversionen av Karolina Ramqvists sex år gamla roman Flickvännen, som regisseras av chefen för Kulturhusets Konst/Design-avdelning Marianne Lindberg de Geer - ett tecken på att de tvärkonstnärliga möjligheter en jätteinstitution som Kulturhuset möjliggör också utnyttjas. Dessutom återvänder Alma till Fosterlandet, som tas upp i Stockholm nästa vår.

Om du sedan efter dryga två år erbjuds förlängning, kan det då gå så att du aldrig mera återvänder till Finlands scener?

- Nej verkligen inte, jag älskar det finska och det görs så mycket intressant här.

- När jag grubbla på om jag ska tacka ja till det här erbjudandet så insåg jag att jag ju inte alls behöver välja något slutgiltigt. Jag kan tänka både och. Nu blir det Sverige, och efter det kan det bli Finland igen. Jag vill verkligen inte tappa Finland.

Men säger det något att det nästa spelår är rekordmånga finlandssvenska skådespelare som jobbar antingen på finska eller i Sverige?

- Det säger väl att vi har odlat en attityd som är öppen, att vi kan se oss omkring i 360 grader och inte bara tänker hemma. Jag gick igenom en väldigt internationell utbildning, så månne det inte har gjort en mer öppen också för möjligheter som den här.

- Och med Stockholm så... bara det att få komma in i en teatervärld med en sådan mångfald och en diskussion kring den mångfalden är ju intressant och roligt, en mångfald som handlar både om etnicitet och språk. Och det gäller inte bara teatervärlden utan samhället i stort. Stockholm är ju mera en världsstad, så jag är säker på att jag kommer att ha många erfarenheter som jag sedan kan plocka på mej och ta hem till Finland.

På vår webb finns också en två år gammal intervju med Alma Pöysti.

Mer om ämnet på Yle Arenan