Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Teaterhögskolan får ny professor efter Dick Idman

Från 2015
Uppdaterad 04.05.2016 09:27.
Anders Carlsson.
Bild: Konstuniversitetet

Det blir Nya Rampen-bekanta Anders Carlsson som vid årsskiftet ersätter Dick Idman som teaterhögskoleprofessor. ”Det här kommer att förändra allt”, kommenterar Carlsson.
Han syftar på sitt eget liv, men antagligen kommer en del att förändras också på teaterhögskolan.

Den i år 43-åriga Anders Carlsson är känd som ledare för den rikssvenska teatergruppen Institutet, som är verksam i Malmö och Berlin. I Finland är han bekant via Institutets samarbetsprojekt med finlandssvenska gruppen Nya Rampen, inte minst den över Europa prisbelönade Conte d’amour.

Carlsson har inte verkat enbart som skådespelare, utan också som dramatiker och regissör. Han har tidigare tjänstgjort som gästföreläsare vid Teaterhögskolans svenska avdelning, hans senaste arbete i Helsingfors var i fjol när han regisserade Lars Noréns Under Teater Sirius.

Det var under hans korta tidigare besök vid teaterhögskolan som ett intresse för Helsingforsutbildningen väcktes.

- Jag tror jag blev litet förälskad i institutionen då, berättar han per telefon från Malmö.

- Det var så oerhört inspirerande att arbeta där, det kändes som att jag fick en ny energi.

Mellan Malmö och Köpenhamn

Jag får tag på Anders mitt i en intensiv arbetsdag.

Han har nyss avslutat dagens repetitioner av en ny produktion med Institutet, där också Jakob Öhrman från Institutet är med. Och ett par timmar senare ska han stå på en scen i Köpenhamn med performanceföreställningen Sigurd the Crusades som en del av teaterfestivalen CPH Stage.

I det sammanhanget kallas Anders förresten för ”den svenska teaterns enfant terrible”...

Framtidens skådespelare

När jag talar med Anders om det kommande jobbet, verkar det centrala i hans idé om sitt kommande jobb vara att fundera på hur skådespelarjobbet kommer att se ut i framtiden.

- Jag har i över ett decennium prövat på väldigt många olika sätt att vara skådespelare på, och det känns som att den erfarenheten skulle kunna användas på något sätt.

- Vi kommer ju att ha ett ansvar att utbilda för framtiden, inte tänka på vad skådespelaryrket är idag utan hur det kan se ut i framtiden. Och det är något som vi också måste utforska tillsammans, jag sitter inte på någon facit.

Det spännande med Anders Carlsson är att han kommer från en teatermiljö som aldrig tidigare har stått i centrum av den finlandssvenska skådespelarutbildningen. Dels har han gjort en karriär inom den fria scenen, dels har han arbetat med en postdramatisk teater som legat långt från ett traditionellt skådespeleri där skådespelaren gör ”porträtt av personer”.

Kommer det också att kunna leda till problem? Att det blir ett för starkt skifte i teatersyn?

- Det viktiga är väl att ha klart för sej varifrån man kommer och vad man inte kan. Jag vill nog vara ödmjuk och vara beredd på att det finns mycket som jag ska sätta mej in i.

- Utmaningen här blir väl att hämta med sej en öppenhet till den bredd av uttrycksformer som teatern bjuder på, utan att kasta ut barnet med badvattnet.

”allt kommer att förändras”

En sak är klar; för Anders Carlsson själv innebär det nya jobbet att ”allt kommer att förändras”.

- Under de senaste femton åren har jag ständigt varit mitt i någon produktion ute på den fria scenen. Nu blir det ett helt nytt kapitel för mej.

Carlsson tillträder som professor i svenskspråkigt skådespelararbete vid Konstuniversitetets Teaterhögskola den första januari 2016, när den nuvarande professorn Dick Idmans femårsperiod avslutas.

Mer om ämnet på Yle Arenan