Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Svenskt sjukvårdsföretag lockar vårdpersonal

Från 2015
Uppdaterad 18.06.2015 12:21.
MedHelps kontor i Jakobstad.
Bildtext MedHelps kontor i Jakobstad.
Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén

När patienter i Stockholms landsting ringer sjukvårdsupplysningen svarar en sjukskötare i Österbotten. Det svenska företaget MedHelp har verksamhet i Vasa och i Jakobstad och intresset för att jobba för företaget är stort.

- Vårt informationstillfälle med öppet hus i Jakobstad lockade hela 90 sjukskötare, barnmorskor och hälsovårdare, det var rekord, säger Brita Brännbeck som är regionchef för MedHelp i Finland.

Brita Brännbeck, platschef MedHelp
Bildtext MedHelps regionchef Brita Brännbeck.
Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén

MedHelp är ett av Europas största privata företag som erbjuder hälso- och sjukvårdsupplysning. MedHelp har drygt 300 anställda och finns sen fem år tillbaka i Vasa. I Vasa jobbar 35 personer och våras startades verksamheten upp i Jakobstad. I Jakobstad expanderar företaget som bäst och i höst kommer personalen att uppgå till 36 personer.

Finlandssvenskan omtyckt

I Vasa och Jakobstad tar MedHelps personal emot samtal från patienter i Stockholms, Sörmlands och Värmlands landsting. Via telefonrådgivningen slussar de patienterna vidare till rätt vårdinstans. De rikssvenska kunderna uppskattar rådgivning på finlandssvenska.

- Våra patienter tycker att vi är så korrekta och artiga. De uppskattar vår "muminsvenska". Ofta får man kommentaren "så roligt att just du tog emot mitt samtal", säger Brita Brännbeck som är regionchef för Medhelp i Finland.

Kravet från MedHelp är att man har fem års arbetserfarenhet som sjuksköterska, barnmorska eller hälsovårdare och att ens modersmål är svenska.

MedHelp i Jakobstad.
Bildtext Maria Wiklund på Medhelp
Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén

Medhelp erbjuder svensk, högre lön, flexibel arbetstid, möjlighet att distansjobba delvis och förmåner som till exempel subventionerad massage på arbetstid, friskvårdsbidrag, mentorskap och coaching.

- Vi värnar om våra anställda, mår personalen bra så fungerar också arbetet. När vi etablerade oss i Finland så tänkte jag på hur många svenskspråkiga det finns som sliter i vårdyrket. För många är det här en chans att prova på något nytt, säger Brita Brännbeck.

Omväxlande arbete

Maria Wiklund är utbildad barnmorska och sjukskötare som tidigare jobbat i Sverige. Hon tar emot samtal från patienter med allehanda medicinska problem, allt från snuviga barn till hjärtinfarkter.

- Det var en stor förändring att börja arbeta med sjukvårdsupplysning i telefon, men jag trivs mycket bra, säger Maria Wiklund.

Wiklund känner att hon får utnyttja all sin erfarenhet från vårdyrket och arbetet är intressant och utmanande.

- Det är lite annorlunda att jobba för ett företag. Men det är inte negativt. Vi har också bra löner och förmåner, säger Wiklund.

Stopp för tjänsteledigheter

Malmska sjukhuset i Jakobstad
Bild: Yle/Heidi Enlund

På social- och hälsovårdsverket i Jakobstad ska 16 personer sluta för att byta arbetsplats till MedHelp. Och nu beviljar man inte längre några tjänsteledigheteter, åtminstone inte under sommaren.

- Vi kan inte bevilja flera tjänsteledigheter, då klarar vi inte av vårdarbetet. Vi har inte vikarier så att det räcker och jar är oroad för hur personalen ska räcka till, säger Lis-Mari Vikman som är chef för vårdarbetet.

Anställda som fått avslag på sin ansökan om tjänsteledighet är besvikna och beslutet har rört upp känslor. Så här säger en ur personalen som gärna velat ha tjänsteledighet i några månader för att prova på arbetet på MedHelp.

- Ledningen har valt den här linjen. MedHelp har blivit något av ett rött skynke. Vill jag prova på jobbet på Medhelp så blir jag tvungen att säga upp mig, trots många år i tjänsten, säger hon.

Vikman säger att skälet till att man inte beviljar tjänsteledigheter är rent praktiska orsaker.

- Den som vill har naturligtvis rätt att säga upp sig. Vi är ju inte glada över om personalen slutar, men det är deras rättighet, säger Vikman.

Slutkörda hälsovårdare

Orosmoln har också seglat upp bland hälsovårdarna som känner sig slutkörda. På tisdagen hölls ett möte för hälsovårdare och ledning.

Så här säger en i personalen som överväger att söka sig bort:

- En högre lön har inget med mitt beslut att göra. Jag har världens bästa arbete och jag trodde aldrig att jag skulle söka mig bort. Men jag är trött. Det är inte jobbet i sig, utan omständigheterna som gör situationen ohållbar, säger hon.

Personalen vittnar om ett allt mera krävande arbete med ständigt nya påbud och direktiv uppifrån. Det finns inga vikarier - inför och efter ledigheter är de överhopade med arbete. Det råder även förbud mot övertid, men arbetet och dokumentationen måste ändå utföras. Ständigt ny information om exempelvis läkemedel, e-recept och det nationella patientarkivet, tar mycket tid i anspråk.

Det nya systemet för kvalitetssäkring tar också mycket tid och situationen känns hälsovårdarna övermäktig.

Tillspetsat läge

Vårdarbetet har även blivit tyngre genom att allt fler unga mår dåligt och fler familjer brottas med sociala problem. Även hälsokontroller barn har blivit mera omfattande och tar mera tid i anspråk.

- Vi jobbar ju för patienterna och då måste vi verkligen se dem och deras behov. Vi kan inte bara stirra på klockan utan vill ge dem den vård de behöver, säger en hälsovårdare.

- Vi hinner inte med vårdarbetet. Det är en massa omständigheter som gör mitt jobb knepigt. Tidigare har jag alltid stortrivts, men nu orkar vi inte längre, säger hon.

Lis-Marie Vikman säger att situationen med hälsovårdarna spetsats till. Från ledningens sida har man under vintern sett tecken på att personalen är trött, men läget har snabbt förvärrats.

Har MedHelps rekrytering accentuerat situationen?

- Det är en svår fråga som vi också funderat över. Men att några lämnar sitt jobb och att denna möjlighet uppstod samtidigt som hälsovårdarna känner en uppgivenhet kan påverka. Det är flera faktorer som samverkar just nu, säger Vikman.

Trots att läget bland hälsovårdarna just nu ser ut att vara akut så är Vikman hoppfull.

- Jag är bekymrad, men tror att vi kan hitta en gemensam linje för hur vi går vidare med det här och kan förbättra situationen för hälsovårdarna, säger Vikman.

MedHelp växer i Jakobstad

4:25