Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Trafiken ut mot skärgården har alltid väckt känslor

Från 2015
Uppdaterad 18.06.2015 16:34.
En svartvit bild av Prostvikfärjan på 1950-talet
Bild: Creative Commons

Det är återigen dags att rapportera om midsommartrafiken på vägarna. Helgtrafiken på vägarna är som livligast i dag och återigen på söndag.

Trafikverket och rörliga polisen uppmanar alla som rör sig på vägarna att följa fartbegränsningarna, hålla tillräckligt stort avstånd till föregående fordon samt att inte köra onyktra.

Också båtförare uppmanas hålla sig nyktra.

Allvarliga olyckor med sprit med i bilden

Enligt Trafikförsäkringscentralen sker det förhållandevis få trafikolyckor under midsommar. Däremot är andelen olyckor som leder till allvarliga skador större än under någon annan helg: På 100 krockar skadar sig eller dör 46 personer.

I fjol orsakade hagelskurar problem på vägarna. Fyra bilar körde av vägen i S:t Karins på motorvägen mellan Pemar och Åbo under midsommarhelgen. I olyckan skadades 13 personer, ett barn fick allvarliga skador.

Förutom i trafiken förolyckas finländare till sjöss; varje midsommar drunknar folk. Midsommarfirandet år 2012 krävde 12 liv, fem av dem drunknade.

Färjköerna engagerar

Ett spänningsmoment är alltid hur länge bilister tvingas stå i kö för att komma över från fastlandet till öar och holmar. Färjor finns på många håll längs kusten.

För två år sedan rapporterade Yle Nyheter att kön till Nagufärjan var över fem kilometer lång vid 17-tiden på torsdag.

Men redan på 1960-talet ställde jäktade stadsbor till det på Skärgårdsvägen.

Om färjor i Åbolands skärgård - Spela upp på Arenan

- Kommer man för sent till färjan så blir det genast att stå extra i kö, det blir 40 minuters skillnad, säger länsman Gert Häggqvist vid Pargaspolisen och åsyftar de sex färjorna på den 99 kilometer långa vägen mellan Åbo och Mossala i Houtskär.

Han förklarar att trafiken därför är knyckig och ryckig på Skärgårdsvägen.

Enligt länsman Häggqvist är det inte så stor vits att sätta upp skyltar med hastighetsbegränsningar då polisen inte har resurser att övervaka dem.

- Poliser är också människor och de ska ha sin semester.

- Det vore ju vådligt att ta till nävrätt och hänga upp fartbusarna i träden. Visst vore det effektivt men det är ändå inte att rekommendera, konstaterade länsman Häggqvist.

Numera går det att kontrollera trafikläget i realtid på Trafikverkets interaktiva sida. Mobiroad håller dig uppdaterad om köläget vid färjorna.

Stränderna allas egendom?

Den stora frågan år 1968 var också hur stränderna skulle räcka till för alla människors rekreationsbehov om de som hade råd lade beslag på alla strandområden.

Utredningar gjordes av arkitekter för att försöka få till stånd en socialt rättvis fördelning av rekreationsområden vid stränderna i Nyland.

- År 2000 bor det en miljon människor i huvudstadsregionen och de ska alla ha en del av kakan, sade arkitekterna bakom en utredning till Yles utsände.

Fritidsreservat eller semesterslum? - Spela upp på Arenan

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln