De små ölbryggerierna vinner marknadsandelar i USA
Ölkonsumtionen i USA är i omvandling. De så kallade hantverksbryggeriernas försäljning ökar lavinartat samtidigt som de amerikanska öljättarna tappar allt mer terräng.
Då Yle Nyheter en tidig onsdagseftermiddag besöker hantverksbryggeriet Lakefront Breweries i Milwaukee är det redan full rulle vid bardisken. Trots tidpunkten så kryllar det av folk som vill smaka på bryggeriets olika ölsorter och delta i en guidad rundtur.
Scenen illustrerar väl hur amerikanernas smakpreferenser har förändrats. En förändring som gynnar de små bryggerierna.
- Folk gillar allt mer större och djärvare smaker. De är inte längre i samma utsträckning intresserade av de lättare ölsorterna. De vill pröva på öl som ger intressantare och vildare smakupplevelser, berättar ölsommelieren Tim Simenc.
- Folk förstår nuförtiden vad de olika ölsorterna innehåller. Tidigare var konsumenterna inte pålästa, men på samma sätt som vänner av vin känner till skillnaderna mellan olika druvor så vet ölvänner numera allt mer om olika ölsorter och de råvaror som krävs för att producera gott öl, säger Russ Klisch som äger Lakefront Breweries.
De stora ölproducenterna i rävsax
Omvandlingen av den amerikanska ölmarknaden har skett snabbt. Antalet hantverksbryggerier har fördubblats på sex år från dryga 1 500 till 3 200. År 1980 fanns endast 50 små bryggerier i USA.
Men den enes bröd är den andres död. Medan de små bryggerierna stadigt ökar sin försäljning så har de två dominerande ölproducenterna på den amerikanska marknaden, Anheuser-Busch (producerar bland annat Budweiser och Bud Light) och MillerCoors (bland annat Coors Light och Miller Lite), tappat marknadsandelar.
- De sitter i en rävsax. Den öl de säljer är lättare i smaken. Om de satsar mer på smakliga ölsorter får man lätt bilden av att deras storsäljare inte håller måttet. Om de, å andra sidan, inte gör en kursförändring så kommer de att tappa ytterligare marknadsandelar, tror Russ Klisch.
Trendigt att vara ölnörd
Det är framför allt unga urbana vuxna som ligger bakom de små bryggeriernas tillväxt. Det är numera coolt att vara ölnörd och allt fler amerikaner anser att den ölsort de dricker reflekterar deras identitet.
- Ja, jag sitter ju inte och dricker en sexpack öl. Jag köper en massa olika sorter och jag brygger eget öl hemma. Jag gillar variation, säger Mike O'Donnell då han besöker Lakefront. Hans fru Ericas replik är omedelbar.
- Ja, han är en ölnörd. Men jag håller med. Sedan jag börjat dricka hantverksöl har mina smaklökar utvecklats. Jag gillar numera en större skala av ölsorter, säger hon.
Potential för ytterligare tillväxt
Hantverksbryggeriernas andel av den amerikanska ölmarknaden var i fjol elva procent räknat i antal liter. I fråga om försäljningen i dollar var andelen 19 procent. Den årliga tillväxten av hantverksbryggeriernas försäljning har de senaste åren varit nästan 20 procent. Russ Klisch tror att det finns utrymme för ytterligare tillväxt.
- Statistiken i vissa delar av landet är förbluffande. Hälften av den öl som säljs i Portland är hantverksöl. Åttio procent av ölkranarna i Madison i Wisconsin tappar hantverksöl. Här i Milwaukee är procenten 50. Den trenden tror jag att sprider sig. Tillväxtpotentialen är stor, säger Lakefront Breweries vd Russ Klisch.
Enligt mikro- och de småbryggeriernas egna kalkyler bidrar de med 34 miljarder dollar och 360 000 jobb till den amerikanska ekonomin.