Kolumn: Ta vara på era Saabar!
Saabismi on sairaus - Saabismen är en sjukdom. Den gamla sanningen från 80-talet tycks gälla ännu. För Saabarna, de är ännu vanliga på de österbottniska vägarna, trots att man inte kunnat köpa en ny Saab på över fyra år.
Svenska Yles kartläggning av bilmärken per postnummerområde visade på en mycket intressant detalj: Svenska Österbotten gillar Saab,
Saab. Bilmärket som tillverkades i Nystad för den finska marknaden, och via skattelättnader gjorde också större bilar som Saab 99 och Saab 900 åtkomliga för de hårt prövade finska bilisterna.
De nyaste Saab-bilarna är redan fyra år gamla. Under de sista åren sålde Saab ändå ganska dåligt i Finland. Men de Saabar som man ännu ser på vägarna är till stor del av 80- eller 90-talsmodell, främst då den första inkarnationen av modell 900 (OG900 på Saab-språk).
Bland Saab-fantaster diskuterar man ofta om de finska Saabarna var bättre än de svenska. De flesta Saabarna som såldes i Finland på 80-talet och i början av 90-talet var tillverkade i Finland. En stor del av dem finns fortfarande kvar i trafik. Om det beror på att Nystads-Sabarna var bättre än Trollhätte-Saabarna låter jag vara osagt.
Saab. Det ingenjörsdrivna bilmärket som var innovativt men som nästan aldrig gick med vinst.
I slutet av 80-talet hamnade Saab under General Motors paraply och fick på det sättet ytterligare tjugo års nådatid. Inte ens GM:s armé av ekonomer lyckades få ordning på ingenjörerna, som gjorde det bästa möjliga av de Opelkomponenter som man fick hålla sig till. Och lönsamheten var fortsatt skral.
90-tals-Saabarna, den andra generationen av modell 900 (NG900) var aldrig lika bra som de gamla Saabarna, men tillverkades ändå under knappa tio år. Den sista versionen av Saab 9-3 är den vanligaste av de moderna Saabarna och har också varit populär att privatimportera, främst från Sverige.
Saab. Bilmärket som GM sedan ville lägga ner, men som köptes upp av en holländsk affärsman som också byggde sportbilar.
Saab. Bilmärket som gick i konkurs efter utdragna dödsrycknignar 2012.
En mycket småskalig produktion kom igång igen under 2014, tyvärr kantad av likadana nyheter som under de föregående åren: Produktionen står då leverantörerna inte fått sina pengar.
Det görs inga nya Saabar längre.
Ännu är de så vanliga att vi knappt lägger märke till dem. Men en dag har de försvunnit från vägarna och då kommer åtminstone jag att sakna dem.