Begagnade bilar säljer stadigt
I Åboland satsar man hårt på gamla godingar som Volvo, Toyota och Ford. Det visar Yles kartläggning av de populäraste bilmärkena i landet.
Enligt garvade bilförsäljare som Jukka Airola och Pasi Teinikivi beror det på att vi som bilister är traditionalister.
- Det är fråga om starka traditioner. Man vill ha det som grannen har, säger Teinikivi.
Etablerade bilmärken är etablerade av en orsak enligt Volvoförsäljaren Teinikivi och Fordförsäljaren Airola. Med tiden har de visat sig vara pålitliga och prisvärda bilar.
- Är bilen populär som ny är den populär som begagnad, förklarar Airola.
Stadig försäljning
Försäljningen av begagnade bilar går stadigt. Trots att bilförsäljningen överlag tampats med ett svårt halvår, har Airola och Teinikivi sett en jämn ström av kunder ett flertal år.
- Vi säljer 1000 begagnade bilar varje år. Så har det varit de senaste tio åren, säger Airola.
Överlag brukar lågkonjunkturer vara positiva nyheter för försäljningen av begagnade bilar.
- Har man mindre pengar köper man begagnat. Jag kan inte säga att byteshandeln vuxit under den här recessionen, men den har inte sjunkit lika mycket som bilhandeln överlag, säger Teinikivi.
Internet viktigare än den nya bilskatten
I takt med att internet blivit en del av vardagen har Åbolänningarna som köper bilar av Airola och Teinikivi blivit mer pålästa. Kunderna vet vilken utrustning bilarna har och vet vad de själva är ute efter.
- Förr hade vi annonser i tidningen, men nu är nätet viktigare. Det ska vara snygga bilder och en detaljerad produktbeskrivning, säger Airola.
Också Teinikivi menar att internet numera är en avgörande faktor.
- Att en bil säljer hänger inte enbart på bilen i sig. Det är en helhetsfråga: är priset bra, hurdan är kundbetjäningen - det finns massor av faktorer som kunden läser in sig på.
Vad beträffar den nya bilskatten är ingen av de två bilförsäljarna särskilt imponerade.
- Den har ingen större inverkan på min försäljning. Kanske det kommer en hundralapp till eller så, säger Teinikivi.
- Fast man skulle slopa bilskatten är bilar ändå dyra investeringar. Dessutom vill staten säkert kamma in skatteintäkterna på annat håll, antagligen blir det dyrare bruksskatter, förklarar Airola.
Över- och underrepresenterade bilmärken
Fyra populärast i Åboland
De fyra bilmärken som toppar statistiken i Åboland är:
- Toyota
- Volvo
- Ford
- Volkswagen