Hoppa till huvudinnehåll

Barn

Buu-klubben
Yle Watt

Här hittar du tiotals tips på lekar för ditt barn

Från 2015
Uppdaterad 04.05.2016 09:27.
Barn som leker på skolgården
Bildtext Barn från Staffansby lågstadieskola i Helsingfors visar hur man leker Fisksoppa.
Bild: Yle

Dags för en paus från skärmtittandet? Eller är du i behov av lektips för barnkalaset? Här har vi samlat beskrivningar av ett fyrtiotal inne- och utelekar.

– Jag har inget att göööööra.

Det är en kommentar som mången förälder är utled på i semestertider. Här kommer i alla fall ett förslag till svar på den frågan: gå ut och lek!

Nedan finns en lång lista på olika slags lekar som beskrivs i text eller videoklipp. Många av lekarna är gamla godingar, andra har dina barn kanske inte lekt förr.

Den här listan kan du också ha nytta av om du ska ordna barnkalas och vill ha program för de inbjudna gästerna. En del av lekarna kan också lekas inomhus.

Och man behöver inte vara så många för att leka. Rita på rygg är en av de lekar där man bara behöver vara två personer. Ska man hoppa hopprep med ramsa räcker det också om man är två, förutsatt att barnen hittar en stolpe eller ett träd som de kan binda fast hopprepet i.

Lekarna samlades in och visades i samband med två olika kampanjer, Hoppa på! och Kom och lek!, i Svenska Yles barnprogram BUU-klubben. Hoppa på!-kampanjen gjordes i samarbete med Folkhälsan. Kom och lek! producerades av danska public service-bolaget DR i samarbete med finländska Yle, svenska SVT, norska NRK och isländska RÚV.

Lekar

Nedan hittar du instruktioner för lekar. Klicka på lekens namn så kommer du direkt fram till beskrivningen av ifrågavarande lek. Eller bläddra nedåt i artikeln för att läsa eller titta igenom alla lekbeskrivningar.

Blåsballong
Bollkull
Bordsfotboll
Burken
Björnen sover
Djurcharader
Fisksoppa
Flaskboll
Flasktävling (vinterlek)
Fruktsallad
Förstenad
Gräset växer
Göm dig!
Gömma nyckeln
Gör en islykta (vinterlek)
Hajen kommer
Hippa
Hoppa från gungan (vinterlek)
Hoppa hopprep med lekar och ramsor
Hoppa ruta
Jo-leken
Kasta gris
Kasta klabb
Kurragömma
Luft, jord och vatten
Parkull
Pomperipossa
Rita på rygg
Spegeln
Stafett
Sten, sax, påse
Tio pinnar
Tjärbytta
Tullen
Vem är rädd för trollet?

Kasta gris

En lek där det gäller att ha snabba reflexer. Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Luft, jord och vatten

Luft, jord och vatten - Spela upp på Arenan

En lek där det gäller att vara snabbtänkt. Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Blåsballong

Blåsballong - Spela upp på Arenan

Koncentration och snabbhet är nyckelorden i den här leken. Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Tomtesmyg

I den här leken gäller det att vara på sin vakt. Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Vem är rädd för trollet?

Vem är rädd för trollet - Spela upp på Arenan

Akta dig för trollet! Här gäller det att vara snabb. Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Fruktsallad

Här premieras snabbhet. Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Hippa

En lek där man verkligen får röra på sig! Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Fisksoppa

När hajen kommer lönar det sig att vara snabb! Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Pomperipossa

Pomperipossa - Spela upp på Arenan

Vad är det häxan pomperipossa gömt under filten? Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Jo-leken

Allt är möjligt och allt är roligt. Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Tjärbytta

En lek där det gäller att vara på sin vakt och snabb. Leken kallas också för Tjärobyttan. Elever från Staffansby lågstadieskola leker.

Rita en cirkel på marken. Deltagarna står i cirkeln på sina egna platser. I mitten av den stora cirkeln ritas en liten cirkel, tjärbyttan. Alla som är med står på sina platser, utom en person som går runt cirkeln bakom de andras ryggar med en pinne (eller en sten eller något annat litet föremål) i handen. Personen försöker "tappa" pinnen bakom ryggen på en av deltagarna utan att den märker det. När den som fått pinnen bakom sig upptäcker det tar hon eller han upp pinnen, springer i motsatt riktning i cirkeln och försöker nå sin plats i tid. Den som först hinner fram till den tomma platsen får stå kvar och den som blivit utan plats fortsätter i sin tur att gå runt cirkeln.

Om någon inte alls upptäcker att pinnen ligger bakom hans eller hennes rygg, utan står kvar medan den som går runt i cirkeln hinner gå ett helt varv, hamnar personen in i tjärbyttan. Där får man stanna tills följande person hamnar i tjärbyttan. Leken fortsätter tills man vill vila.

Kurragömma

Syskonen Elina och Siiri leker kurragömma.

Rita på rygg

Rita på rygg - Spela upp på Arenan

En lek där man får använda sin fantasi. Elina och Siiri leker

Stafett

En lek som kräver snabbhet och balans. Oscar och Anton leker.

Djurcharader

Djurcharader - Spela upp på Arenan

Oscar och Anton låtsas vara olika djur.

Bordsfotboll

Bordsfotboll - Spela upp på Arenan

En snabb och fartfylld lek. Oscar och Anton visar hur man gör.

Gömma nyckeln

Gömma nyckeln - Spela upp på Arenan

Anton letar efter nyckeln som Oscar gömt i sitt rum.

Kasta klabb

En lek där det gäller att sikta noggrant. Bertha och Lina leker.

Hoppa hopprep med lekar och ramsor

Syskonen Bertha och Lina hoppar hopprep och säger bokstäverna i alfabetet för varje hopp. Om man snubblar på repet måste hitta på ett djur som börjar på just den bokstaven.

Programmet är inte längre tillgängligt

Man kan också hoppa rep till en ramsa. Här kommer ett exempel på en hopprepsramsa från Norge:

Bamse, Bamse - ta i backen!
Bamse, Bamse - vänd dej om!
Bamse, Bamse - så tillbaka
samma vägen som du kom!

- När man säger "ta i backen" ska den som hoppar snabbt huka sig ner och röra marken.
- När man säger "vänd dej om" ska hopparen vända sig ett halvt varv.
- Vid "så tillbaka" ska hopparen vända sig tillbaka
- ... och efter "som du kom" hoppar hopparen ut.

Snubblar man på repet tar man över som en av dem som snurrar repet och följande hoppare får försöka.

Hoppa ruta

Syskonen Bertha och Lina demonstrerar.

Bollkull

Programmet är inte längre tillgängligt

Bollen som man har är mjuk och den ska man kasta på sina medspelare. Den som blir träffad måste själv kasta bollen. När den som har bollen ropar stopp måste alla andra stanna. Sen får bollkastaren hoppa tre steg framåt för att komma närmare innan kastet.

Om bollen träffar i magen eller ryggen så ”bränns” den träffade, och är ute ur leken. Om bollen träffar en arm eller ett ben så fortsätter leken men den träffade armen eller benet får inte användas. Den som blir sist kvar vinner.

Gräset växer

Programmet är inte längre tillgängligt

För den här leken behövs bara ett rep och flera kompisar.Två stycken ställer sig ett stycke ifrån varandra och spänner upp ett rep mellan sig precis ovanför marken.

De andra hoppar i tur och ordning över repet. När "gräset växer" höjer de som håller repet lite högre upp, och alla andra deltagarna hoppar igen över repet. Ju mera gräset växer, desto högre upp höjs repet.

Den som snubblar på repet är ute ur leken och den som hoppar högst vinner.

Sten, sax, påse

Programmet är inte längre tillgängligt

Man räknar gemensamt till tre och sedan ska man visa med handen om man har valt sten, sax eller påse.

- sax vinner över påse
- sten vinner över sax
- påse vinner över sten

Om alla har valt samma räknar man på nytt. Den som vinner en omgång får gå lika många steg uppför en trappa som det finns i ordet hon eller han vann med (t.ex påse = 4 steg). Den spelare som först når högst upp i trappan har vunnit hela leken.

Burken

Programmet är inte längre tillgängligt

Den här leken leker man utomhus och det behövs en tom burk för leken.En deltagare ställer sig vid burken och räknar till tjugo medan alla andra gömmer sig.

När letaren har räknat färdigt ropar hon "nu kommer jag" och börjar leta. Om hon hittar någon av dem som gömt sig springer hon till burken, sätter foten på burken och ropar den hittades namn: "Mia i burken!". Då är Mia "fångad" i burken och måste vänta vid burken.

Letaren fortsätter att leta efter de andra. Man kan fria dem som blivit hittade genom att smyga sig fram och springa till burken, sparka till den och ropa "alla är fria". Då måste letaren springa efter burken, ställa den tillbaka på sin plats och räkna till tjugo på nytt, medan de andra gömmer sig en gång till.

Leken fortsätter tills alla är hittade. Sedan byter man letare och börjar om från början.

Hajen kommer

Programmet är inte längre tillgängligt

Hajen kommer är en variant av hela havet stormar. För leken behövs lika många stolar som deltagare.

En är haj och de andra är turister. Turisterna "simmar" runt stolarna. När hajen ropar "hajen kommer" ska de andra rädda sig upp på stolarna. Om någon blir fångad är man ute.

Vid varje omgång minskas antalet stolar med en. Till sist finns det bara en stol, en haj, en turist och en stol kvar. Om turisten hinner rädda sig upp på den sista stolen är leken slut.

Förstenad

Programmet är inte längre tillgängligt

En av deltagarna räknar till tio medan de andra springer iväg.

Letaren försöker fånga de andra och om hon lyckas ropar hon ”förstenad”. Den som blir förstenad måste ställa sig bredbent och stå stilla. Den förstenade kan bli befriad om någon annan hinner krypa mellan den förstenades ben. Den som sist blir förstenad får bli letare i följande omgång.

Tullen

Programmet är inte längre tillgängligt

Det här är en smugglarlek. En får vara gränsvakt.

Alla andra ska gömma en sten, en kvist, en kotte eller ett blad på kroppen och ta sig över gränsen utan att gränsvakten hittar föremålet. Om gränsvakten hittar den gömda saken är man ute ut leken.

Parkull

Programmet är inte längre tillgängligt

Det är viktigt att man är jämna par i den här leken. Leken börjar med att man man står två och två bakom varandra i en ring. Någon utses till fångare och ska fånga den andra som inte har något par.

Den som är utan par springer undan, och kan ställa sig bakom ett annat par. Då måste den som står längst fram springa iväg och försöka undvika att bli fångad. När man blir fångad byts rollerna och den som jagades blir den nya fångaren.

Flaskboll

Programmet är inte längre tillgängligt

Allt som behövs är varsin plastflaska, några kompisar, en fotboll och lite vatten. Alla fyller varsin flaska med vatten och ställer sig ett stycke ifrån varandra. Man vaktar sin egen flaska medan de andra försöker träffa flaskan med bollen så att den faller omkull.

När flaskan har fallit kan den som träffat flaskan springa fram och med foten försöka tömma ut mera vatten ur flaskan, tills flaskans ägare har hunnit tillbaka med fotbollen.
Den som har den sista flaskan med vatten kvar har vunnit.

Spegeln

Det här är en lek för minst 3 personer. Rita två streck på marken cirka 10 meter ifrån varandra.

En deltagare utses till spegel och ställer sig vid det ena strecket med ryggen mot alla andra, som står bakom det bakre strecket.

När spegeln vänder ryggen till smyger sig de andra närmare. När spegeln vänder sig om ska de stå blickstilla! Målet är att komma fram till spegeln. Om spegeln ser att någon rör sig skickas den tillbaka till det bakre strecket. Den som först lyckas röra vid spegeln vinner och får vara spegel under nästa runda.

Björnen sover

Programmet är inte längre tillgängligt

Den här leken kan man leka både inomhus och ute. Roligast blir det om man är minst tre eller fler som leker. Någon får vara björn. Björnen kryper ihop på golvet och låtsas sova. Alla andra går runt björnen i ring och sjunger:

"Björnen sover, björnen sover, i sitt lugna bo.
Han är inte farlig, bara man är varlig.
Men man kan dock, men man kan dock honom aldrig tro."
(melodi: Gubben Noak)

När sången är slut vaknar björnen! Björnen stiger upp och börjar jaga de andra, som försöker hinna undan. Den som blir fångad först blir ny björn, och leken börjar om från början.

Tio pinnar

Programmet är inte längre tillgängligt

För den här leken behövs en brädstump, en sten eller en träbit och tio korta pinnar. Brädan placeras som en gungbräda på den andra träbiten eller stenen. Pinnarna radas i ena änden av brädan. En av deltagarna hoppar eller stampar på brädan så att pinnarna flyger iväg. Den som utsetts till letare samlar ihop pinnarna och radar dem på brädan.

Under tiden springer alla andra och gömmer sig.

När pinnarna är på plats ropar letaren "tio pinnar på brädan" och börjar leta efter dem som gömt sig. När letaren ser någon, springer hon eller han till brädan, rör den, och ropar namnet på den som är hittad. Om den som blev sedd hinner springa fram till brädan före letaren, stampar han eller hon på brädan så att pinnarna flyger iväg, ropar "tio pinnar på brädan", och springer och gömmer sig på nytt.

När alla är upphittade utses den sista som har hittats till ny letare.

Göm dig!

Programmet är inte längre tillgängligt

En variant av kurragömma, här med sex deltagare. Den som utses till letare räknar till tolv medan de andra gömmer sig. Innan de springer iväg ska de dunka letaren i ryggen och säga sitt namn. När letaren hittar någon ropar hon den hittades namn, och han eller hon får sätta sig och vänta.

Nu räknar letaren bara till tio medan de andra springer förbi, dunkar henne i ryggen och gömmer sig på nytt. Följande gång räknar letaren bara till åtta osv.

Den som blir sist kvar vinner och får bli ny letare.

Hoppa från gungan (vinterlek)

Programmet är inte längre tillgängligt

Det här är en vinterlek som man leker ute när det finns mycket snö. För att leka behövs en gunga som har tillräckligt mycket tom yta och mjuk snö framför sig, så man har någonstans att landa.

Dessutom behövs till exempel färggranna plastspadar för att märka ut hur långt man hoppar. Alla börjar med att välja en egen spade som sitt längdmärke.

Man ger sin spade åt någon annan att hålla i medan man hoppar. Sedan klättrar man i tur och ordning upp i gungan, tar fart och hoppar så långt man kan! Spaden lägger man som märke ungefär där man landade med fötterna. Den som hoppar längst vinner.

Gör en islykta (vinterlek)

Fyll vatten i burkar, som till exmepel plastburkar eller mjölkkartonger. Färga vattnet med vattenfärg, använd gärna mycket färg så blir lyktan grann och fin.

Ställ ut burkarna försiktigt i kylan, det måste vara minusgrader. När vattnet har frusit till is ska du försiktigt slå ut isklumpen ur burken. Rada isklumparna i en ring, och ställ några ljus i mitten av ringen. Vilken fin lykta det blev!

Flasktävling (vinterlek)

Programmet är inte längre tillgängligt

Gör banor bredvid varandra i en snöig backe. Rita upp en mållinje nedanför backen. Låt flaskor åka kana i banorna. Vems flaska vinner racet?