Forskare: Havsströmmarna kan ha fört med sig vrakdelar
Flera havsströmmar kan ha transporterat vrakdelar från det försvunna malaysiska passagerarplanet MH370 till ön Réunion nära sydöstra Afrika, säger professor Matti Leppäranta vid institutionen för fysik vid Helsingfors universitet.
Det är möjligt att de upphittade vrakdelarna på den franska ön Réunion kommer från det malaysiska planet. Havsströmmar kan ha fört med sig delar från planet, som försvann på sin rutt från Kuala Lumpur till Peking för ett och ett halvt år sedan. Ombord på planet fanns 239 personer.
Ön Réunion ligger i Indiska oceanen, ungefär 800 kilometer öster om Madagaskar. Den omges av flera havsströmmar, bland annat den södra ekvatorialströmmen, Moçambiqueströmmen och Agalhusströmmen.
Delarna har färdats tio kilometer per dygn
Enligt Matti Leppäranta, forskare vid institutionen för fysik vid Helsingfors universitet, överensstämmer strömmarnas rörelse och hastighet med tidpunkten då planet försvann. Leppäranta säger att vrakdelarna beräknas ha rört sig med en hastighet på ungefär tio kilometer i dygnet.
- Baserat på det är det alltså fullt möjligt att strömmarna har transporterat vrakdelar till ön Réunion, säger han.
Leppäranta poängterar ändå att naturen är oberäknelig och att det är omöjligt att komma med några garantier.
Planet kan ha störtat i Bengaliska viken
Om det visar sig att de upphittade vrakdelarnakommer från Malaysia Airlines passagerarplan tyder det på att planet skulle ha störtat i Bengaliska viken, inte i Sydkinesiska havet. Det pekar även på att planet inte skulle ha störtat så långt från kustremsan, men ändå ute på öppet hav.
Vrakdelarna skulle sedan ha rört sig över ekvatorn via monsunströmmarna för att sedan färdas med den södra ekvatorialströmmen över Indiska oceanen. Närmare Afrikas kust har de fångats upp av den somaliska strömmen, som fört i land delarna.
Strömmarna påverkas ändå av till exempel stormar, så en havsforskare kan inte slå fast att delarna kommer från det försvunna planet, påminner Leppäranta.
Spaningsarbete i närheten av Australien
När planet försvann i mars år 2014 koncentrerades spaningarna till havsområdena väster om Australiens kust. Enligt Leppäranta var det möjliga området där planet kunde ha försvunnit stort, och man valde att koncentrera sökarbetet till västra Australien.
Det betyder att planet skulle ha störtat i havet någonstans i närheten av Indonesien eller Australien.
Att söka efter vrakdelar i havet är som att leta efter en nål i en höstack.
- Om de upphittade delarna kommer från det malaysiska planet har de under våren 2014 varit nära Australien och Indonesien. Med tanke på havsströmmarnas riktning är det ändå osannolikt att de skulle ha transporterats till Australiens kust.
Omöjligt att veta var man ska leta
Leppäranta säger att delarna knappast hade hunnit transporteras så långt bort då man inledde sökarbetet - man råkade bara inte hitta dem. Det har lett till att delarna har fortsatt driva med ekvatorialströmmen.
Att delarna inte hittades är inte så konstigt, att söka efter vrakdelar i havet är som att leta efter en nål i en höstack, säger Leppäranta.
Det är bara de flygplansdelar som flyter samt inte förstörs lätt som kan ha bevarats i havsströmmarna under ett och ett halvt års tid.
Myndigheter utreder som bäst ifall delarna kommer från det malaysiska planet. I alla fall vingklaffen har bekräftats tillhöra samma flygplansmodell, Boeing-777, som det försvunna passagerarplanet. Utredarna försöker nu slå fast om delen faktiskt kommer från det malaysiska planet.