Hoppa till huvudinnehåll

X3M

Hur skrattar du online?

Kvinna som skrattar.
Bildtext Så här ser en :D ut verkligheten

Efter att en skribent för tidningen New Yorker spekulerat över hur hon använder skratt i sina samtal online, bestämde sig ett gäng av Facebooks anställda att förvandla hennes spekulationer till fakta.

Och eftersom Facebook har ungefär 1,5 miljarder användare är det helt klart ett lämpligt ställe att samla statistik.

Facebookgruppen bakom undersökningen, som i det här fallet fokuserade på amerikaner, konstaterade att de vanligaste skratten användarna svängde sig med föll in i fyra huvudsakliga grupper: ”haha”, ”hehe”, ”lol” och ett antal olika leende emojier.

Haha!

”Haha”-användningen dominerar starkt hos över 51% av de kartlagda användarna, därefter är det emojierna som är vanligast, följda av ”hehe” och ”lol”.

”hahaha” ”hahahaha” ”hahahaha”

Dessutom visar det sig att haha och hehe lämpar sig mycket väl för att byggas på i det oändliga, ungefär som legobitar, vilket innebär att de här två kategorierna även innefattar varianter som exempelvis ”hahaha” ”hahahaha” ”hahahaha” och …ja, ni hajar.

Yngre användare verkar föredra emojier och ”haha” medan de äldre svänger åt ”hehe” och ”lol”-hållet. Dessutom tyder statistiken på att det finns skillnader mellan män (som använder mera ”haha”) och kvinnor (som lutar mera åt emojier).

Vem f-n bryr sig om hur folk skrattar?

Sebastian Backman, i egen hög person
Bildtext Du skrattar nu, men snart finns allt om ditt liv online i en databas nära dig! Vem skrattar då, va? Va?

Bortsett från att det kan finnas ett visst avkopplande underhållningsvärde i att läsa statistik som inte handlar om ekonomiska svårigheter eller sammanfattar diverse mänskliga lidanden i världen, är den här undersökningen ett exempel på hur data på nätet kan användas för att kartlägga användargrupper.

Medan skrattundersökningen förmodligen (förmodligen!) inte har diaboliska syften, genererar den en massa information om ålder, kön, preferenser och beteendemönster hos en viss grupp. Och den här informationen kan vara värd mycket pengar för rätt organisation eller personer.

Ju mera avancerade program som analyserar vårt agerande online blir, desto mer kan varje till synes banal handling samlas upp för att hitta mönster som påverkar vårt liv på oanade vis.

Vill ni fördjupa er i onlineskrattens värld, finns undersökningen i sin helhet här.

Mer om ämnet på Yle Arenan